Деформации при неправилна стойка и как да ги избегнем

Здравословни Съвети

Тялото ни е създадено да се движи и дългото заседяване не му се отразява добре. Един от основните проблеми е неправилната стойка. Ако сте пропуснали да я придобиете още в училище, седенето пред компютъра в офиса и у дома, ви предоставят нова възможност. Ако работната ви маса е прекалено висока или прекалено ниска, ако изнасяте главата си напред към клавиатурата, докато пишете, ако столът ви не е удобен, ако не седите изправени и не правите почивки за раздвижване, то е много вероятно да имате неправилна стойка.

Най-често срещаните деформации са:

  • увеличена кифоза – изгърбване
  • увеличена лордоза – прекомерно извиване напред на гръбначния стълб в областта на кръста

Как да разбера дали имам изкривявания?

Ако деформациите не са големи, те се забелязват трудно. По-скоро започвате да се оплаквате от напрежение или болки във врата, раменете и кръста. Все по-често се чувствате уморени без видима причина, усещате се сковани, схванати, трудноподвижни.

В случай, че имате подобни оплаквания, не отлагайте посещението при специалист!!!

Друг начин да проверите дали стойката ви е правилна е като застанете в профил пред голяма огледало. Разгледайте внимателно очертанията на тялото си. Изглеждате ли изгърбени? Извивката на кръста към дупето не е ли твърде голяма?

Имайте предвид, че повече изкривявания се откриват случайно и едва тогава се взимат мерки срещу тях. По-добре е веднъж годишно да се консултирате със специалист и да проверявате дали стойката ви е правилна.

Какво ще стане ако не взема мерки против изкривяванията?

Като начало болките в гърба, кръста, раменете и врата ще зачестят и ще се засилят.

Мускулите ви ще отслабнат. Слабата циркулация на кръв в краката може да доведе до подути глезени и разширени вени или до по-сериозни проблеми като тромбоза.

И това са само началните проблеми. Силните изкривявания могат да доведат до деформацията на някои органи или до затрудненото им функциониране, освен това рязко ще влошат качеството на живот.

Мога ли да си върна правилната стойка?

Да, можете. Ако изкривяванията не са големи, можете да коригирате стойката си изцяло. Ако са по-сериозни, можете да постигнете поне частична корекция. И в двата случая трябва да се консултирате със специалист, който да ви изготви програма. Ще ви е необходимо много търпение и постоянство, за да постигнете успех!

Как да избегнем деформациите, породени от неправилна стойка?

Заемайте правилна стойка, когато седите пред компютъра. Гърбът ви трябва да е изправен, главата също. Раменете трябва да са отпуснати, а ръцете – по-близо до тялото, лактите – на 90 градуса спрямо него. Краката да са здраво стъпили на земята.

Правете почивка за раздвижване на всеки един час. Разхождайте се, протягайте се, подскачайте, ходете по 10 минути с книга на главата.

Отделно потърсете упражнение за изправяне на стойката и за болки в гърба и рамената и започнете да ги правите всеки ден. Може да се запишете също на йога или на пилатес или да седите на топка вместо на стол. Това ви принуждава да сте изправени, а също и да се раздвижвате по-често.

Никога не е късно да вземете мерки за правилна стойка.

Действайте!!!

Автор: Иванка Могилска

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *