Крие ли опасности работата пред компютъра

Здравословни Съвети

Знаете ли, че работата пред компютъра е опасно занимание?
На пръв поглед звучи пресилено и като виц, но е така. И опасността е не само една.

Продължителното заседяване на едно място

Обездвижването е болестта на нашата съвременност.

Хората от предните поколения, изморявали телата си в тежък физически труд, вероятно биха ни завидели. Но да седим по цял ден на едно място, вторачени в монитора и стискайки мишката, съвсем не е за завиждане.

  До работа и обратно стигате с кола или с обществен транспорт и ходенето пеш е почти изключено от живота ви. Енергоразходът е сведен до минимум, а това забавя метаболизма и натрупва подкожни мазнини с всички рискове за здравето.

 Неестествената стойка, продължаваща часове наред всеки ден, поставя в нетипично разположение вътрешните органи, притиска ги и влошава работата им.

 Изкуственото положение на ръката върху мишката, извършваща ден след ден еднотипни, повтарящи се движения води до възпаления и деформации в ставите, мускулите и сухожилията, нервите.

Това може да се случи от пръстите до рамото. Някога тендовагинитите, плекситите, невралгиите и радикулитите са се смятали за професионални заболявания, характерни за плетачи и шивачи, днес – за хората, работещи на компютър.

Хронична физическа и умствена преумора и стрес

Вместо да се движи, тялото ви е като привързано в непривична за природата му поза върху стола.

Мускулите уж не се натоварват, но са далече от естественото си състояние, в тях бързо настъпва умора, стига се до схващания, трудна подвижност и болки.

 Очите се уморяват прекомерно. Вторачвайки се в монитора, несъзнателно разреждате мигането. Това нарушава поддържането на равномерния естествен слъзен филм. Окото престава да се овлажнява оптимално. Появява се усещане за сухота, дразнене, глождене. Така се стига до неприятни и опасни възпаления и проблеми.

 Общата физическа умора на тялото се съпровожда с притеснения по повод доброто изпълнение на задачите, нараснало напрежение във връзка със срокове и т. н. На обяд хапвате в заведения за бърза храна, а вечер си почивате в къщи пред телевизора или отново пред компютъра – в социалните мрежи.

Дори да не си давате сметка физическият и психически стрес е тотален. В такава ситуация се отключват множество сериозни заболявания.

Можете ли да промените живота си

Да, определено.

При това не става дума за смяна на професията или на работата. Въпросът опира до подобряване хигиената на труд, отделяне на време за физическа активност и повече внимание към храненето.

 Ако на всеки час ставате от стола за 5-10 минути, гледате през прозореца към зеленината навън, раздвижвате се и се разхождате, ще се чувствате ободрени, с подобрен физически тонус и повишена работоспособност.

Има леки упражнения, подходящи за изпълнение в офиса, които ще раздвижат врата, раменете и гърба ви.

 Компенсирайте обездвижването през деня с поне половин часова физическа активност. Ако фитнесът ви се струва твърде ангажиращо и натоварващо занимание, ходете на танци, на йога или просто се разхождайте – примерно – ходете до работа или поне изминавайте част от пътя на отиване и връщане пеш.

Освен радост за всичките ви мускули и стави, това ще увеличи изгарянето на калории и ще подкрепи опитите ви да регулирате теглото си.

 Преразгледайте хранителния си режим. Намалете чувствително калориите за сметка на бързото хранене, обилната консумация на сладки неща, чипсове и безалкохолни. Заместете ги с плодове, зеленчуци и ядки. Подбирайте пълноценни продукти с минимална преработка.

Автор: Иванка Могилска

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *