Училище в условията на COVID-19 – начини за справяне със стреса (Част I)

Здравословни Съвети

В съвременното напрегнато ежедневие всеки от нас понякога изпитва стрес – при някои хора това се случва по-често, отколкото при други.

Стресът е начинът, по който  тялото ни реагира, когато сме изложени на физическо, емоционално или психическо натоварване.

Ако стресът не се контролира и стане „неизменен спътник” в живота, може да се стигне и до по-сериозни проблеми като тревожност и депресия.

С наближаването на новата учебна година този въпрос става изключително актуален както за  учениците, така също за родителите и учителите.

Ние знаем, че през последната година и половина нивата на тревожност и депресия са се увеличили драстично както при възрастните, така и при децата.  Стресорите ще се увеличават само ако не се управляват с инструменти за справяне и с грижа за себе си, а понякога дори и с професионални грижи “, обяснява д-р Гейл Салц, клиничен доцент по психиатрия в Нюйоркската презвитерианската болница/Медицинския колеж Weill-Cornell и психоаналитик от Нюйоркския психоаналитичен институт.

Стресът, тревожността и депресията нарушават функционирането на всеки човек. Те пречат на децата да учат, а на възрастните да са пълноценни на работното място. Затова д-р Салц е категорична, че учениците и възрастните трябва да бъдат научени да разпознават признаците и симптомите на тревожност и депресия и да работят върху разработването на инструменти за борба със стресовите фактори.

Ще ви представим няколко стратегии за справяне със стреса , които да послужат на ученици, родители, преподаватели, а също и на други служители, работещи в училище. Съветите ще са много полезни, докато се подготвяте за новата учебна година, както и след това – по време на самия учебен процес в условия на пандемия.

              Изграждане на умения за справяне на стреса

Уменията за управление на стреса са от решаващо значение за родителите, учениците и учителите по всяко време, но особено по време на пандемията от COVID-19.

„Децата и тийнейджърите попаднаха в много различна среда на учене и социализация. Голяма част от тях започнаха да губят интерес към учебния материал и споделят, че им става все по-трудно да задържат вниманието си и да се концентрират за дълги периоди от време“, казва д-р Юлия Туровски, клиничен психолог, експерт по тревожност и основател на QuietMindCBT.

През последната година много ученици бяха принудени да учат в различни условия. Затова според д-р Туровски голяма част от децата са загубили уменията си за социализация, тъй като не са имали пълноценна комуникация с други свои връстници.

„Учениците, учителите и дори родителите споделят, че “социалната им батерия” се изчерпва много по-лесно. Това означава, че те са прекалено уморени от общуването както с отделни хора, така и в цели групи, затова имат нужда да се върнат у дома, за да си починат и да се „заредят“, посочва д-р Туровски.

Това може да доведе до високи нива на стрес за всички възрасти. Затова е добре да се направи предварително планиране на тези промени. Целта е да има по-плавен преход, когато учебният процес започне. Развитието на умения за управление на стреса може да гарантира, че учениците, родителите и учителите ще имат необходимите инструменти за успешна и продуктивна учебна година 2021–2022.

           Стратегии за учениците

Учениците се сблъскват с всякакви видове стресори през цялата учебна година. Ето защо овладяването на техники за управление на тревожността и стреса е от решаващо значение за успеха им в училище.

          Стратегии за справяне:

Дълбоко дишане, което може да се практикува между часовете, на обяд или преди и след училище.

  1. Седнете удобно с двата крака на пода и поставете едната си ръка върху корема. Уверете се, че мускулите ви са отпуснати.
  2. Дишайте дълбоко през носа, докато коремът ви се вдигне.
  3. Задръжте дъха си за 5 секунди, след това издишайте бавно през устата, сякаш духате през сламка.

Повторете това упражнение за около 3 – 5 минути.

        Прогресивна мускулна релаксация

Американската психологическа асоциация препоръчва прогресивна мускулна релаксация за борба със стреса и намаляване на тревожността.

  1. Застанете в удобна позиция, като най-добре е да легнете
  2. Започнете с напрежение на мускулите на долната част на краката
  3. Докато свивате тези мускули, вдишайте за 5 до 10 секунди, след това издишайте и освободете съкращението
  4. Останете в това спокойно положение за 10 секунди
  5. Придвижете се нагоре по тялото си, свивайки различни мускулни групи, докато вдишвате и издишвате, задържайки за 5 до 10 секунди с всяко вдишване. Отпускате за 10 секунди, преди да преминете към следващата мускулна група.

      Участвайте в редовни физически дейности

Ежедневната физическа активност, упражнения или спорт може да помогне за намаляване на последиците от стреса. Насърчавайте детето си да спортува или правете заедно семейни упражнения вечер.

             Разпознайте и приемете всички емоции

Според д-р Туровски децата и тийнейджърите трябва да разберат, че уменията за справяне няма да елиминират веднага всички негативни емоции – чувството за нещастие, раздразнение, разочарование, изтощение или тревожност. Но уменията за справяне ще им позволят да разпознаят тези емоции, да ги обозначат и да изберат нужното поведение. Така ще могат да ги облекчат.

              Научете се да общувате

Д-р Туровски казва, че учениците трябва да бъдат насърчавани от родители и учители да споделят, когато са уморени, разсеяни или претоварени.

Специфичните умения за справяне може да са различни за всеки. За повечето от нас те могат да включват споделяне на тези трудни емоции с хора, които обичаме и на които имаме доверие.

              Намерете няколко надеждни слушатели

Важно е учениците да имат някой, който да ги изслуша внимателно и безпристрастно.

Децата и младежите от всички възрасти трябва да имат почти денонощно на разположение поне двама възрастни, на които се доверяват безрезервно. Това може да са училищни служители, приятели или членове на семейството, лице в общността или специалист по психично здраве.

Накарайте детето си да запише имената и информацията за контакт върху карта, която да сложи в раницата или телефона си.

Източник:
www.healthline.com/health/stress/stress-management-school

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *