Няколко хитрини за подобряване на настроението, които няма да ви струват нищо

Здравословни Съвети

Случвало ли ви се е да се почувствате подтиснати, без видима причина? Да сте в лошо настроение, защото отпуската е свършила и ежедневните задължения ви очакват? Да са ви ядосали в магазина или автобуса?

Понякога дори съвсем дребна, незначителна случка може да развали деня ви. А това да доведе след себе си до липса на мотивация за работа… или даже до нежелание да обърнете внимание на близките си.

Подобни състояния са напълно естествени. Не е необходимо емоционалното разстройство да е крайно, за да затрудни нормалното ви функциониране.

Има обаче няколко лесни начина, които биха ви помогнали да си върнете настроението и кондицията.

По-долу ще ви предложим няколко идеи, с които да разсеете „мрачните облаци” от деня си. А най-хубавото е, че всички тези методи са напълно безплатни.

# 1 Разходете се в парка

Кратка разходка в най-близкия парк или друго зелено пространство може да помогне много за подобряването на настроението. Всъщност разходката сред природата стимулира производството на “хормони на щастието”.

Една бърза 10-минутна разходка може да увеличи притока на кръв към мозъка и да ви зареди с енергия, като облекчи чувството на умора и отпадналост. Ходенето пеша също помага за понижаване нивото на хормоните на стреса в организма и стимулира освобождаването на ендорфини – хормони, които могат да облекчат тревожността, болката и дискомфорта.

Слънчевата светлина също има своите ползи. Излагането само за 10-15 минути дневно на слънце може да провокира производството на серотонин и ендорфини – хормоните, които подобряват настроението.

Освен това естествената светлина може да ви помогне да се чувствате по-енергични и бодри, особено ако прекарвате много време в затъмнено помещение.

Проучванията показват, че хората, които редовно прекарват време навън или гледат снимки и видеоклипове на природни картини, имат по-добро настроение като цяло.

И още…

Досегът до природата може да повиши чувството на щастие и да намали стреса, но също така може да помогне за подобряване на способността за съсредоточаване. Това от своя страна може да е от ключово значение за подобряване на настроението, когато ви е трудно да свършите нещо.

Прекарването на повече време в естествена среда ще ви помогне да намалите риска от възникване на проблеми с психичното здраве и ще ви кара да се чувствате отпочинали и концетрирани.

#2 Смейте се!

Неслучайно толкова много учители и оратори започват своето изказване с шега или остроумна забележка. Смехът в групата може да помогне за снижаване на напрежението и да накара всички да се чувстват малко по-енергични и по-сплотени.

Смехът действа и на индивидуално ниво. Ако се чувствате притеснени или стресирани от нещо – например, от важна презентация в работата или от сериозен разговор с любим човек – хуморът може да ви помогне да се отърсите от напрежението.

Не всеки притежава таланта да бъде забавен и да разсмива лесно аудиторията.

Ако не се чувствате сигурни, че ще намерите точния начин, за да развеселите околните, опитайте с тези трикове:

-Забавни видеоклипове

  • Не сте сигурни какво да гледате? Отидете в YouTube, за да разгледате десетки компилации от Vine. Тези кратки видеоклипове са създадени, за да ви накарат да се разсмеете бързо.
  • Видеоклипове с животни. Когато става въпрос за преодоляване на лошото настроение, домашните любимци са изключително подходящи. Техните лудории могат да бъдат безкрайно забавни и очарователни. Навярно сте виждали много видеоклипове с котки и кучета. Птиците също могат да бъдат изненадващо забавни.
  • Насочете се към автори, които пишат комедийни текстове. Ако предпочитате писаното слово пред визуалното съдържание, може би ще предпочетете хумористичните книги пред смешните видеоклипове.
  • Споделяйте вицове. Попитайте дали някой знае добри вицове или споделете някои от своите любими смешни истории.

#3 Опитайте с ароматерапия

Обонянието ви може да комуникира директно с амигдалата – онази част от мозъка, която помага за регулиране на емоциите. Ето защо ароматите, които предизвикват положителни или носталгични спомени, успешно помагат за облекчаване на напрежението и тревожността. Връзката между мозъка и обонянието дават отговор на въпроса защо нещата, които миришат приятно, могат да ви накарат да се чувствате добре.

Най-често свързваме ароматерапията с използването на етерични масла. Не е задължително обаче да купувате етерични масла, за да получите този ефект. Възможно е вече да разполагате с някои аромати, които подобряват настроението в дома или офиса ви:

  • Имате любим ароматен сапун или лосион? Отделете малко време, за да измиете ръцете си или да си направите бърз ароматен масаж на ръцете, раменете и шията.
  • Чувствате се отпаднали, защото ви липсва някой, когото обичате? Помиришете нещо, което ви напомня на него.
  • Живеете близо до цветна градина или имате двор с цветя? Излезте навън, за да усетите аромата. Ароматни растения, които може да срещнете в природата, са лавандула, жасмин, зюмбюл, розмарин и градински чай.
  • Отидете в кухнята, за да усетите аромати като ванилия, канела или други любими подправки. Ободряващ е също мирисът на лимон.
  • Направете си чаша чай от мента или лайка. Чаят “Ърл Грей”, който съдържа бергамот, също е добър вариант. А можете да изпробвате и един много лесен трик: залейте лимон с преварена вода и вдишайте парата.

Всеки аромат, който намирате за приятен или успокояващ, може да има положително въздействие върху настроението ви.

#4 Прегръщайте повече

Напълно естествено е, когато се чувствате неспокойни или напрегнати,  да се обръщате към любите си хора за физическа и емоционална подкрепа. Физическата близост може да накара тялото ви да произведе окситоцин (известен като хормонът на любовта, който отговаря за доброто ни настроение).

Но какво се случва, когато настроението ви рязко спадне, а близките ви хора са далече?

Въпреки че прегръдката може да ви се стори малко глупава, тя реално върши работа. Докосването (да, включително и вашето собствено) може да облекчи чувството на стрес, като ви помогне да се почувствате сигурни и спокойни. А това от своя страна да подобри настроението.

Това, което можете да направите, е да се обгърнете с ръце и да останете така за няколко мига… точно както бихте направили, когато прегръщате някой друг.

И още няколко полезни съвета

  • Слушайте музика! една любима, жизнерадостна песен може да подобри рязко настроението ви
  • Зарадвайте някого, без значение колко скапан е вашият ден! Ако направите нещо хубаво за друг човек, може да промените деня му малко и да го накарате да се усмихне. Това на свой ред ще подобри и вашето настроение. Самата идея, че сте помогнали, може да ви накара да бъдете по-позитивно настроени.
  • Обадете се на близък човек! Дори само 5-минутен разговор с романтичния ви партньор, най-добрата приятелка, брат или сестра може да ви помогне да се отърсите от мрачното настроение.

В заключение

Ако понякога изпаднете в лошо настроение, не се притеснявайте – това е напълно нормално. Много често това състояние не трае дълго и има много лесни начини, с които да го преборите.

От друга страна, лошото настроение, което продължава ден след ден, може да подсказва нещо по-сериозно. Когато забележите продължителни промени в настроението си и горепосочените стратегии не помагат, може би трябва да потърсите помощ. Разговорът с терапевт винаги е добра следваща стъпка.

Автор: Марина Костова

______________________________________________________________________________________________

Използвани източници

https://www.healthline.com/health/mental-health/mood-boosters#walking

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *