Какво е устойчивост и защо ни е толкова нужна? /Част 1/

Здравословни Съвети

Всеки човек в някакъв момент от живота си е бил изправен пред трудности, които са разколебавали вярата му и са подлагали на изпитание силите му.

В такива случаи психолозите казват, че е важно не какво ни се случва, а как реагираме и приемаме случващото се.

Затова е добре да разгледаме значението на понятието „устойчивост”.

Какво е устойчивост, защо е толкова важна и как да разберете дали сте достатъчно устойчиви?

Обикновено устойчивостта се определя като способност за възстановяване след трудни житейски събития.

“Това е способността ви да устоявате на несгодите, да се възстановявате и да се развивате въпреки житейските превратности”, казва д-р Амит Суд, изпълнителен директор на Глобалния център за устойчивост и благополучие, създател на програмата Resilient Option и бивш професор по медицина в клиниката Майо в Рочестър, Минесота.

Устойчивостта не е „батут”, на който в един момент падате надолу, а в следващия сте отново горе. Тя по-скоро прилича на изкачване на планина, за която обаче нямате карта за маршрута. Изисква се време, сила и помощ от хората около вас. А по пътя вероятно ще изпитате и неуспехи. Но в крайна сметка ще достигнете върха и когато погледнете назад ще видите колко далеч сте стигнали.

Какво представлява теорията за устойчивостта?

В живота си хората се сблъскват с различни видове трудности. Има лични кризи, като болест, загуба на близък човек, злоупотреба, тормоз, оставане без работа и финансова нестабилност. Освен това ежедневно по медиите чуваме за различни трагедии, природни катаклизми, терористични актове и т.н. През последните две години сред основните теми в новините е и пандемията от COVID-19. Всичко това създава допълнителен стрес и несигурност в живота на хората.

Теорията за устойчивостта се отнася до идеите, свързани с това как хората се влияят и адаптират към неща като нещастия, промени, загуби и рискове.

Да си силен и устойчив не значи, че не трябва да изпитваш стрес, страх и страдание. Според някои устойчивостта е свързана с психическата издръжливост, но в същото време тя включва още възможността да се преодолява емоционална болка и страдание.

Устойчивостта не е постоянна черта. Гъвкавостта, адаптивността и упоритостта могат да помогнат на хората да се възползват от своята устойчивост, като променят определени мисли и поведение. Проучванията показват, че учениците, които вярват, че могат да развиват както интелектуалните си способности, така и социални качества, показват по-ниска реакция на стрес при изпитания и по-добри резултати. [1]

Д-р Амид Суд, който е член на Консултативния съвет по уелнес на Everyday Health, смята, че устойчивостта може да „стъпи” на пет принципа:

  • Благодарност
  • Състрадание
  • Приемане
  • Смисъл
  • Прошка

Основни фактори за устойчивост

Не съществува универсална формула за подобряване на устойчивостта. Развиването ѝ е еднвременно и сложно, и лично. То включва комбинация от вътрешните силни страни на всеки индивид и външните фактори на средата.

Всички хора са различни. Един човек може да развие симптоми на депресия или тревожност след травматично събитие, друг може изобщо да не се повлияе, а трети дори да излезе по-силен от ситуацията.

Комбинация от различни фактори допринася за изграждането на устойчивост и не съществува прост списък със задачи за преодоляване на несгодите. Преди време е направено лонгитюдно (дългосрочно) проучване сред юноши, при които има риск от депресия. Установено е, че по-голяма устойчивост имат тези, при които още в ранна възраст е била формирана положителна самооценка, добри междуличностни взаимоотношения и са израснали в сплотено семейството.  [2]

Въпреки че хората се справят с травмите и несгодите по различен начин, съществуват определени защитни фактори, които помагат за изграждането на устойчивост чрез подобряване на уменията за адаптивност.

Тези фактори включват:

Социална подкрепа – изследване, публикувано през 2015 г. в списание Ecology and Society, показва, че социалните системи, които осигуряват подкрепа по време на криза или травма, подпомагат устойчивостта на индивида. [3] Социалната подкрепа може да включва най-близките в семейството, по-далечните роднини, приятелите, общността и организациите.

Реалистично планиране – способността за съставяне и изпълнение на реалистични планове помага на хората да се възползват от силните си страни и да се съсредоточат върху постижими цели.

Добро самочувствие – положителната самооценка и увереността в собствените сили могат да предотвратят чувството на безпомощност, когато човек се сблъска с неприятности.

Умения за справяне – изграждането на умения за справяне и адекватно решаване на проблеми (без да се изпада в паника) помагат на човек да посрещне сравнително спокойно несгодите и да преодолее трудностите по-лесно.

Умения за общуване – умението за добра комуникация с околните помага да се търси подкрепа, да се мобилизират ресурси и да се предприемат  полезни действия.

Емоционална регулация – способността за справяне с на пръв поглед непреодолими емоции (или да се потърси помощ отвън) помага на хората да запазят фокуса си, когато са изправени пред дадено предизвикателство.

Проучванията на теорията за устойчивостта показват, че е наложително да се контролира непосредствената среда на индивида и да се насърчават защитните му способности. Същевременно с това е нужно да се работи върху стресовите фактори, с които индивидът се сблъсква.

С други думи, *резилианс не е нещо, което хората използват само, когато са изправени пред трудни моменти. Устойчивостта се изгражда в резултат на ежедневното сблъскване на човек с различни видове стресови фактори. Т.е. защитните механизми могат да бъдат възпитавани.

Защо е важна устойчивостта?

Резилиансът е това, което дава на хората емоционалната сила да се справят с травми, несгоди и трудности. Устойчивите хора използват ресурсите, силните си страни и уменията си, за да преодолеят предизвикателствата и да се справят с неуспехите.

Хората, на които им липсва устойчивост, са по-склонни да се чувстват претоварени или безпомощни. Те в много по-голяма степен разчитат на нездравословни стратегии за справяне – избягване на проблемите, изолация и самолечение. Едно проучване показва, че пациентите, които са направили опит за самоубийство, имат значително по-ниски резултати по скалата за устойчивост в сравнение с тези, които никога не са мислили да отнемат живота си. [4]

Издръжливите хора също преживяват стрес, но използват силните си страни и търсят помощ, за да преодолеят предизвикателствата и да се справят с проблемите. Устойчивостта им дава възможност да се адаптират към дадена ситуация и да продължат напред.

„Устойчивостта е „основната сила, която използвате, за да се справите с товара на живота”, казва д-р Суд.

Кои са 7-те точки на устойчивостта?

Педиатърът д-р Кен Гинсбърг, специалист по юношеска медицина в Детската болница във Филаделфия, е разработил модел на устойчивостта, базиран на 7 точки. Целта му е да помогне на децата и тийнейджърите да изградят умения да бъдат по-щастливи и силни.

Моделът на 7-те точни акцентира върху два ключови момента:

-Дали младите хора оправдават или отхвърлят очакванията, които им се възлагат, дали се нуждаят от възрастни, които да ги обичат безусловно и да имат високи изисквания към тях.

– Начинът, по който моделираме устойчивостта на младите хора, е много по-важен от това, което говорим за нея.

Американската академия по педиатрия посочва следните 7 точки на устойчивостта

  1. Компетентност – това е способността да знаете как да се справяте ефективно в ситуации. За да изградят компетентност, хората развиват набор от умения, които им помагат да се доверяват на преценките си и да правят отговорни избори.
  2. Увереност – д-р Гинсбърг казва, че истинската увереност в себе си се корени в компетентността. Хората придобиват увереност, като демонстрират компетентност в реални ситуации.
  3. Връзка – близките връзки със семейството, приятелите и общността осигуряват чувство за сигурност и принадлежност.
  4. Характер – хората се нуждаят от фундаментално чувство за добро и зло, за да правят отговорни избори, да допринасят за обществото и да изпитват самоуважение.
  5. Принос – д-р Гинсбърг казва, че чувството за цел е мощен мотиватор. Приносът към общността укрепва положителните отношения.
  6. Справяне – когато хората се научат да се справят ефективно със стреса, те са по-добре подготвени да преодоляват с трудностите и неуспехите.
  7. Контрол – усещането за вътрешен контрол помага на хората да действат като разрешаващи проблеми, а не като жертви на обстоятелствата. Когато човек усети, че може да контролира резултатите от решенията си, е по-вероятно да се възприеме като способен и уверен. [5]

Всъщност 7-те точки на устойчивостта показват взаимодействието между личните силни страни и външните ресурси, независимо от възрастта.

* Резилианс – способността на травмирания човек да се развива и израства дори в много труди условия, да започва отново и да се възстановява.

Автор: Марина Костова


Използвани източници:

https://www.everydayhealth.com/

[1] G. DiGregorio et al. PRIMUS, Published online: 16 Sep 2020

[2] Carbonell, D.M., Reinherz, H.Z., Giaconia, R.M. et al. Adolescent Protective Factors Promoting Resilience in Young Adults at Risk for Depression. Child and Adolescent Social Work Journal 19, 393–412 (2002). https://doi.org/10.1023/A:1020274531345

[3] The following is the established format for referencing this article: Sippel, L. M., R. H. Pietrzak, D. S. Charney, L. C. Mayes, and S. M. Southwick. 2015. How does social support enhance resilience in the trauma-exposed individual? Ecology and Society 20(4):10. http://dx.doi.org/10.5751/ES-07832-200410

[4] Fletcher, D., & Sarkar, M. (2013). Psychological resilience: A review and critique of definitions, concepts, and theory. European Psychologist, 18(1), 12–23. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000124

[5] Strength-Based Communication Strategies to Build Resilience and Support Healthy Adolescent Development
Edited by Kenneth R. Ginsburg and Sara B. Kinsman
Book | Published in 2014
ISBN (paper): 978-1-58110-748-7
ISBN (electronic): 978-1-58110-834-7

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *