Периодичното гладуване – има ли ползи от него? (Част I)

Здравословно Хранене

Темата за ползите от периодичното гладуване става все по-популярна в днешно време. За да сме максимално точни, трябва да подчертаем, че това не е нова теория. Подобен режим са спазвали много племена векове назад във времето.

Ако потърсите в Google „гладуване за здраве“, ще получите повече от 6,3 милиона посещения. Така наречените фастинги се препоръчват за разтоварване на организма и детоксикация. Напоследък немалък брой фитнес специалисти, рекламират диети, включващи гладуване като метод за отслабване.

Но дали медицинските изследвания действително подкрепят тези твърдения

„Всеки ден органи като черния дроб, бъбреците и далака работят за отстраняване и неутрализиране на токсините от тялото, за да поддържат клетките ни здрави“, казва д-р Дейвид Кац, директор на Центъра за изследване на превенцията “Йейл-Грифин” към Йейлския университет в Ню Хейвън, Кънектикът.

По думите му, когато гладуваме, елиминираме внасянето на допълнителни токсини от храната, а това има потенциална биологична полза.

„Потенциална“ е ключовата дума тук. Макар че все повече изследвания показват, че периодичното гладуване може да има ползи за здравето, голяма част от доказателствата далеч не са убедителни. Все още съществуват много неизвестни за това как периодичното гладуване може да повлияе на организма ни, особено в дългосрочен план.

Как работят диетите с периодично гладуване?

Постенето или диетите с периодично гладуване изместват фокуса от това какво ядете към това кога ядете. Не става въпрос за ограничаване на калориите в продължение на дни, а по-скоро за хранене през определен брой часове на ден или определен брой дни в седмицата.

Така например бързата диета, известна още като „режимът 5:2“, препоръчва пет дни от седмицата да ядете каквото си поискате (без да се замисляте много за калориите), а през останалите два дни да ограничите приема на калории до 500 за жените и 600 за мъжете. Т.е. предвижда се около една четвърт от “препоръчителния” прием на калории.

Организмът реагира веднага щом решим да му дадем по-малко калории.

Когато ядем, храносмилателната система разгражда въглехидратите до глюкоза, която е основният източник на енергия за организма. Глюкозата се абсорбира от храносмилателния тракт в кръвта, която след това се придвижва към клетките на тялото, за да ги снабди с гориво.

Когато не се храните:

  • Запасите от глюкоза в кръвта започват да намаляват и в крайна сметка организмът се обръща към складираната глюкоза, наречена гликоген, за да получи енергия.
  • След като гликогенът бъде изразходван, тялото започва да изгаря мазнините и мускулните запаси, за да си набави собствена глюкоза за захранване на клетките.
  • След няколко дни без хранене (което експертите не препоръчват) тялото преминава в режим на кетоза, което означава, че започва изгаряне на мазнините като основен източник на гориво, за да се запазят мускулите.
  • В режим на кетоза отслабвате, тъй като изгаряте телесните мазнини. Имайте предвид, че кетозата също така прави кръвта по-кисела и може да причини лош дъх, умора и други неприятни симптоми. По-дългите гладувания могат да доведат до увреждане на бъбреците и черния дроб.

Поглед назад…

Въпреки че т.нар. фастинги стават все по-популярни днес, самото гладуване не е нещо ново.

Ритуалното гладуване отдавна е част от религиозните традиции, а способността за оцеляване в периоди без храна се смята за съществена част от човешката еволюция.

„Благодарение на историята ни като ловци-събирачи, човешките тела са подготвени да се справят с периоди без храна. Предците ни са оцелявали във времена на недоимък. Това предполага, че нашата ДНК може действително да е кодирана така, че да получи полза от гладуването“, казва д-р Бенджамин Д. Хорн, директор на сърдечносъдовата и генетичната епидемиология в сърдечния институт Intermountain Medical Center в Солт Лейк Сити.

Какво трябва да знаят начинаещите, преди да опитат периодично гладуване?

Д-р Хорн и други негови колеги са категорични, че всеки, който смята да опита диета с гладуване, задължително трябва да се консултира с лекар преди това. Фастингите могат да бъдат вредни за хора с: хранителни разстройства, диабет, ниско кръвно налягане (хипотония) или анемия, бременност или кърмене, прием на някои лекарства по лекарско предписание.

Когато разговаряте с вашия лекар, уверете се, че той е запознат с всички лекарства, които взимате, включително и тези, продавани без рецепта. Някои лекарства се приемат задължително след хранене.

„Когато ограничите силно калориите, може да се наложи да намалите активността и натоварването си, тъй като не е изключено да се чувствате уморени и раздразнителни и да сте изправени пред риск от припадък.“, посочва д-р Джоел Фурман, семеен лекар, специализирал в областта на хранителния начин на живот във Флемингтън, Ню Джърси.

Според него добро решение е да планирате гладуването за уикендите, когато не сте на работа и ежедневието ви не е толкова напрегнато.

Автор: Марина Костова


Използвани източници:

www.everydayhealth.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *