Периодичното гладуване – има ли ползи от него? (Част II)

Здравословно Хранене

Свръхпроизводството и презадоволеността на съвременните общества, като че ли съвсем естествено поставиха на дневен ред темата за ограниченията и здравословното гладуване.

Въпросът кога, колко и какво да ядем, за да бъдем здрави, е занимавал хората векове наред. Но и до днес учените не са на едно мнение за ползите от т.нар. дълги фастинги (периодично гладуване).

Какви са изтъкваните ползи за здравето от периодичното гладуване?

Периодичното гладуване може да помогне на сърцето ви

Според две проучвания, проведени от екипа на *д-р Бенджамин Д. Хорн, постенето за един ден веднъж месечно може да предотврати сърдечни заболявания и диабет.

Едното проучване, публикувано през юни 2012 г. в The American Journal of Cardiology, разглежда навиците на 200 мъже и жени. Данните показват, че вероятността за сърдечно заболяване при тези, които постят веднъж месечно, е с 58% по-малка от риска при другите. Под внимание са взети фактори като възраст, тютюнопушене и високо кръвно налягане.

Важно е да се отбележи, че някои изследвания дават противоречиви резултати.

Проучване, публикувано през юли 2017 г. в списание JAMA Internal Medicine, сравнява пълното дневно гладуване с нискокалоричен режим. Показателите, които се следят, са намаляване на теглото и повлияване на сърдечносъдови заболявания. [1]

Изследователите установяват, че пълното дневно гладуване намалява теглото приблизително толкова, колкото и ежедневното ограничаване на калориите. Разликата е в това, че първият режим е по-тежък за спазване от втория. Установено е също така, че LDL (“лошият”) холестерол се е увеличил в групата на гладуващите.

Периодично гладуване при диабет

Екипът на д-р Хорн прави още едно изследване, публикувано в списанието Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases.

Учените подлагат на пълен глад за ден 30 здрави човека, след което измерват различни нива в кръвта им. Същото изследване е направено и след ден, в който хората са приемали храна. [2]

След като са постили, участниците са имали увеличение на **човешкия растежен хормон (HGH) – 4,7 пъти при жените и 13,6 пъти при мъжете, наред с други промени. HGH защитава чистата мускулна маса и насърчава организма да изгаря вместо нея излишните мазнини.

“По време на гладуването мазнините, складирани в мастните ви клетки, се метаболизират и използват като гориво. С течение на времето ще имате по-малко мазнини в тялото си, което може да доведе до по-малка инсулинова резистентност и по-нисък риск от сърдечни заболявания на по-късен етап от живот си“, казва д-р Хорн.

Според него друга потенциална полза от гладуването е, че нормалните клетки в организма преминават в режим на самозащита по време на фастинг.

„Всъщност те стават устойчиви на външни източници на увреждане и вътрешно оптимизират функционирането си, за да се опитат да оцелеят до края на периода на гладуване“, обяснява експертът.

Тази теория се основава отчасти на проучвания върху животни.

Постенето може да защити мозъка

Изследователите са проучили и връзките между ограничаването на калориите и мозъчната функция. Д-р Марк Матсън, ръководител на Лабораторията по неврология в Националния институт по стареене в Балтимор, публикува статия по този въпрос в списание Cell Metabolism. В труда си той посочва проучвания върху животни, при които диетите с периодично гладуване са свързани с по-малко невронални дисфункции и дегенерация, както и с по-малко клинични симптоми на болестта на Алцхаймер, болестта на Паркинсон и болестта на Хънтингтън при гризачите. [3]

Едно от обясненията е, че по време на периодите на гладуване и физическо натоварване определена мозъчна активност се увеличава, както и притокът на кръв в дадени области. Това помага за предпазването на мозъка от всички други проблеми.

Тази теория се подкрепя от много мозъчни изследвания при хора, обяснява д-р Матсън. [4]

Периодичното гладуване е безопасно, ако се прилага правилно

“Ако не приемате медикаменти по лекарско предписание и като цяло сте в добро здравословно състояние, нямаме доказателства, че периодичното гладуване би било вредно”, казва д-р Кац.

Специалистите дори подчертават, че правилното периодично гладуване може да помогне при редица заболявания – от множествена склероза до алергии. Тук е важно да се отбележи, че прилагането на такъв режим, трябва да се консултира задължително с лекар. Лишаването от храна може да е много опасно за хора със сериозни здравословни проблеми.

В обзорна статия, публикувана в списание Behavioral Sciences, се заключава, че няма конкретни вреди, свързани с периодично гладуване. Все пак авторите отбелязват, че засега няма събрани дългосрочни данни за безопасността от периодичното гладуване, когато се разглежда в дългосрочен план.

Лекарите все още проучват дали гладуването е най-добрият начин за сваляне на килограми

“Килограмите, които се свалят по време на краткотрайно гладуване, са основно вода и складирани въглехидрати, които ще се върнат веднага щом започнете да се храните отново”, казва Синтия Сас, експерт в областта на храненето и автор на книги в тази област.

Според нея периодичните фастинги – повтарящи се цикли на краткотрайно гладуване и редовно хранене – може да бъде по-ефективно, ако се спазва правилно.

За да извлечете ползи за здравето от всяка диета, Сас предлага да се уверите, че ядете предимно пълноценни и богати на хранителни вещества неща. Освен това изборът на храни трябва да е балансиран.

„Дори и да ограничите храненето до осем часа, може да нямате голяма полза, ако ядете преработени храни с ниско съдържание на хранителни вещества“, казва тя.

Експертите все още не са сигурни дали ползите от гладуването са същите като при здравословната диета

Макар изследванията да показват, че периодичното гладуване може да има много ползи за здравето, тези резултати все още са предварителни и неубедителни при хората.

Едно нещо обаче експертите твърдят със сигурност:

 „Доброто хранене всеки ден играе важна роля за предотвратяване на сърдечни заболявания, диабет и някои видове рак. Постоянното консумиране на достатъчно богати на хранителни вещества пълноценни продукти, като плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни, ще има доказани ползи за здравето ви в дългосрочен план“, обяснява Сас.

Друго важно нещо, което трябва да се има предвид:

Гладуването дава на тялото почивка от токсините, но също така лишава организма от жизненоважни хранителни вещества, като витамин D, калций и омега-3 мастни киселини.

“Тъй като в дните на гладуване създавате недостиг на хранителни вещества, може да се окаже трудно да го компенсирате в дните, когато се храните”, казва д-р Кац.

*д-р Бенджамин Д. Хорн e директор на сърдечносъдовата и генетичната епидемиология в сърдечния институт Intermountain Medical Center в Солт Лейк Сити

** човешкия растежен хормон (HGH) е основен фактор за осъществяване на растежа при децата и метаболизма при възрастните.

Първата част на материала можете да прочетете ТУК 

Автор: Марина Костова 


Използвани източници:

www.everydayhealth

[1] Trepanowski JF, Kroeger CM, Barnosky A, et al. Effect of Alternate-Day Fasting on Weight Loss, Weight Maintenance, and Cardioprotection Among Metabolically Healthy Obese Adults: A Randomized Clinical Trial. JAMA Intern Med. 2017;177(7):930–938. doi:10.1001/jamainternmed.2017.0936

[2] Horne B.D., May H.T., Anderson J.L., Kfoury A.G., Bailey B.M., McClure B.S. et al.

Usefulness of routine periodic fasting to lower risk of coronary artery disease among patients undergoing coronary angiography. Am J Cardiol. 2008; 102: 814-819

[3] Longo VD, Mattson MP. Fasting: molecular mechanisms and clinical applications. Cell Metab. 2014;19(2):181-192. doi:10.1016/j.cmet.2013.12.008

[4] Mattson MP. Energy intake and exercise as determinants of brain health and vulnerability to injury and disease. Cell Metab. 2012;16(6):706-722. doi:10.1016/j.cmet.2012.08.012

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *