Говорите си сами? Това е напълно нормално

Здравословни Съвети

Случвало ли ви се е да се уловите, че си говорите сами? Обикновено това може да изглежда комично за околните, но според учените подобен „монолог“ е напълно нормален.

Този навик често започва в детството и понякога остава за цял живот.

Психолозите твърдят, че разговорите сам със себе си могат да бъдат много полезни.

Ето някои от предимствата на подобен вид „общуване“


Може да ви помогне, когато търсите нещо

Представете си, че току-що сте направили списък за пазаруване. Малко преди да се обуете и да се отправите към магазина обаче, установявате, че не помните къде сте оставили листа. Започвате да обикаляте из къщата, търсейки и мърморейки под нос: „списък за пазаруване, списък за пазаруване“.

Разбира се, вашият списък не може да отговори. Но според проучване от 2012 г. назоваването на глас на това, което търсите, може да ви помогне да го намерите по-лесно, отколкото ако просто мислите за него.

Учените предполагат, че подобна практика работи, защото чуването на името на предмета напомня на мозъка ви какво търсите. Това ви помага да го визуализирате и да го забележите по-бързо.

По-лесно оставате съсредоточени

Спомнете си последния път, когато сте направили нещо наистина трудно.

Може би сами сте сглобили мебел вкъщи или сте се справили със сложна задача на компютъра си.

Според психолозите в такива моменти е много възможно да сте си говорили сами.

Обяснението е, че разсъждаването на глас може да помогне да видите решенията по-бързо, тъй като по този начин оставате съсредоточени. За концентрацията помага също задаването на въпроси на глас: „Ако сложа това парче тук, какво ще се случи?“, „Дали ще помогне ако…?“

Ще подсили мотивацията ви

Когато се почувствате в безизходица или сте изправени пред предизвикателство, позитивните разговори сам със себе си могат да направят чудеса за вашата мотивация.

Обикновено тези насърчителни думи имат по-голяма тежест, когато ги изричате на глас, а не просто си ги мислите. В крайна сметка честото чуване на нещо помага за неговото затвърждаване.

Едно важно нещо обаче трябва да се има предвид. Изследване от 2014 г. показва, че този вид самомотивация работи най-добре, когато говорите на себе си във второ или трето лице.

С други думи, не казвайте: „Аз мога да се справя“. Вместо това се обръщайте към себе си по име или казвайте нещо от сорта: „Справяш се чудесно. Вече си свършил толкова много неща. Само още малко.“

Обяснението е, че когато се обръщате към себе си с местоимения от второ или трето лице, имате усещането, че говорите на друг човек. Това може да осигури известна емоционална дистанция в ситуации, в които се чувствате стресирани.

Може да ви помогне да се справите с тъжни чувства

Ако се борите с трудни емоции, разговорите могат да ви помогнат да ги проучите по-внимателно.

Някои емоции и преживявания са толкова дълбоко лични, че може да не се чувствате готови да ги споделите с друг, дори с близък човек, на когото имате доверие.

Когато останете сам с мислите си и започнете да анализирате чувствата си, а след това да ги изговаряте на глас, ще стигнете до неподозирани истини. Отделянето на известно време, за да „постоите“ с тези емоции, ще ви помогне да ги разгадаете и да разграничите потенциалните тревоги от по-реалистичните притеснения.

Въпреки че можете да направите това в главата си или на хартия, изричането на нещата на глас ви дава възможност да ги затвърдите в реалността.

Психолозите смятат, че когато тежките мисли се извадят на „бял свят“, те стават по-лесни за контролиране. Изразяването на емоциите също така ви помага да ги потвърдите и да се примирите с тях. Това от своя страна може да намали тяхното негативно въздействие.

Как да извлечем максимални ползи от говоренето със себе си?

Както всички инструменти обаче, в това число и собствената ни реч, трябва да се използват правилно.

Тези съвети могат да ви помогнат да извлечете максимална полза от самонасочената реч.

  • Използвайте само положителни думи

Макар че самокритиката изглежда като добър вариант за поддържане на реална преценка, тя много често не „работи“ по предназначение.

Ако сте прекалено строги към себе си, рискувате да повлияете на мотивацията си и да сринете самочувствието си.

Затова се опитвайте да преобразувате негативните изрази в положителни.

Дори ако все още не сте успели да постигнете целта, която сте си поставили, похвалете се за вече свършената работа.

Вместо да казвате: „Не се стараеш достатъчно. Никога няма да успееш да го направиш.“

Опитайте с: “Положил си много усилия за това. Отнема много време, вярно, но определено можеш да го свършиш. Просто продължи…“

  • Задавайте си въпроси

Какво правите, когато искате да научите повече за нещо? Задавате въпроси, нали?

Разбира се, ако си зададете въпрос, на който не можете да отговорите, това няма да ви помогне да намерите правилния отговор. Но може да ви подтикне да погледнете по нов начин на проблема, който ви интересува. А така ще ви е по-лесно да определите следващата си стъпка.

В някои случаи може да знаете отговора, дори и да не го осъзнавате. Когато се питате “Какво може да помогне тук?” или “Какво означава това?”, опитайте се да отговорите на собствения си въпрос (това може да бъде от особена полза, ако се опитвате да възприемете нов материал).

Ако можете да си дадете задоволително обяснение, вероятно наистина разбирате за какво става въпрос.

Автор: Марина Костова

____________________________________________________________________________________________________

Използвани източници:
healthline.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *