Какво е микросън и как да се справим с него?

Здравословни Съвети

Чували ли сте за понятието микросън? То се свързва с такова състояние, при което заспиваме за кратко – буквално за няколко секунди.

Микросънят обикновено настъпва, без да го осъзнаваме. Понякога това се случва дори когато сме в компанията на някого.

Микросънят може да се появи навсякъде – на работа, в училище или докато гледате телевизия. Подобни епизоди могат да се случат и по време на шофиране или работа с машини, което прави това състояние опасно.

Кога настъпва микросънят?

Микросънят може да бъде причинен от редица състояния, включително:

  • сънливост, настъпила заради нарушения на съня
  • обструктивна сънна апнея
  • *нарколепсия
     

Симптоми на микросън и предупредителни знаци

Микросънят може да бъде труден за разпознаване, тъй като се случва буквално за секунди.

Симптомите, свързани с това състояние, включват:

  • не реагирате на информация
  • празен поглед
  • клюмване на главата
  • внезапни потрепвания на тялото
  • невъзможност да си спомните последните една или две минути
  • бавно мигане
Предупредителните признаци за настъпването на микросън включват:
  • неспособност да си държите очите отворени
  • прекомерно прозяване
  • потръпване на тялото
  • постоянно мигане, за да останете будни

Кога се появява микросънят?

Това състояние може да се случи по всяко време на денонощието – през деня, в ранните сутрешни часове и късно вечер. Всъщност епизодите на микросън се появяват тогава, когато не сте спали много дълго време.

Статистиката показва, че около 1 на всеки 5 възрастни е с недостиг на сън, което често води до:
  • прекомерна сънливост през деня
  • раздразнителност
  • слаба работоспособност
  • забравяне
Липсата на сън е свързана също с:
  • високо кръвно налягане
  • затлъстяване
  • риск от сърдечен удар



Причини за микросън

Недостигът на сън е рисков фактор за микросън. Недоспиването може да е продиктувано от различни причини – страдате от безсъние, работите нощна смяна, не получавате достатъчно качествен сън и т.н.

Микросън може да се появи и ако имате разстройство на съня:

  • Обструктивна сънна апнея – запушване на горните дихателни пътища прекъсва дишането по време на сън. В резултат на това мозъкът ви не получава достатъчно кислород, което може да предизвика сънливост през деня.
  • *Нарколепсията – тя причинява изключителна сънливост през деня и периодични неконтролируеми епизоди на заспиване.
  • Периодично двигателно разстройство на крайниците, известен като синдром на „неспокойните крака“. Характеризира се с неприятни усещания в долните крайници, свързани с желание за движение.
    Симптомите се явяват главно по време на почивка през нощта и могат да доведат до тежки нарушения на съня.
  • Нарушения на циркадния модел

Точната причина за микросъня не е напълно изяснена, но се смята, че това се случва, когато части от мозъка заспиват, докато други части остават будни.

В проучване от 2011 г. изследователите държат лабораторните плъхове будни за продължителен период от време. Те вмъкват сонди в невроните, засягащи двигателната част на мозъчната кора, като използват електроенцефалограма (ЕЕГ) за записване на електрическата активност на мозъка.

Въпреки че резултатите от ЕЕГ показват, че плъховете, лишени от сън, са напълно будни, сондите разкриват области на локален сън в мозъка. Тези открития карат изследователите да смятат, че е възможно и хората да преживеят кратки епизоди на локален сън, докато изглеждат будни.

Как да се справим с този проблем?

За да не допускате моменти на микросън, е важно да спите достатъчно през нощта. Изследванията показват, че здравословното време за сън при възрастните е различно, като варира от 6 до 9 часа.

Понякога е достатъчно да промените само няколко навика в начина си на живот, за да подобрите качеството на съня си:

  • избягвайте употребата на кофеин и алкохол преди лягане, особено ако вече сте уморени
  • изключете всички електронни устройства – телефон, телевизор, компютър
  • не правете активни тренировки непосредствено преди лягане
  • поддържайте подходяща температура във вашата спалня – около 21-23 градуса

В заключение

Микросънят може да бъде опасно състояние, затова се научете как да идентифицирате признаците и симптомите му.

Подобрявайки качеството на съня си, не само ще ви предпази да не заспите на неподходящо място в неподходящо време, но и ще подобри здравето ви. Достатъчното  сън може да подобри вашето енергийно ниво, настроение и концентрация, като същевременно намали риска от здравословни проблеми.

Автор: Марина Костова 


* Нарколепсията е хронично, неврологично заболяване, характеризиращо се с прекомерна умора през деня и епизоди на силна нужда от сън.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *