Полезни ли са тренировките в студено време?

Фитнес и Хранителни Добавки

Ограниченията, наложени заради пандемията от COVID-19, оставиха много спортни зали затворени или с ограничен капацитет. През топлите месеци тренировките навън са приятни, но какво да правим, когато температурите паднат драстично?

Според експертите спортуването в студено време е напълно безопасно за повечето хора. Все пак има някои факти, с които трябва да се съобразявате ако решите да тренирате навън през зимните месеци.

Какви са предимствата на тренировките в студа?

Според д-р Майкъл Фредериксън – лекар по спортна медицина в Stanford Health Care, тренировките при ниски температури не се различават много от тези на топло.

“Най-важното е да бъдем активни през цялата година и да се упражняваме независимо от времето”, коментира д-р Фредериксън пред Healthline.

Нещо повече, спортуването при ниски температури може да има някои ползи, като например ускоряване на метаболизма и разграждане на мазнините.

Мазнините в тялото ни не са еднакви. Т. нар. бяла мазнина е тази, която имаме предвид, когато говорим за нежелани телесни мазнини. Тя се нарича още мастна тъкан. През нея минават доста малко кръвоносни съдове, затова цветът ѝ е бял с леко жълт оттенък. Белите мазнини са източник на енергия за тялото.

От своя страна, кафявата мазнина е метаболитна тъкан, която изгаря калории. Поради тази причина тя се нарича още „добра мазнина“.

Тялото “произвежда” кафяви мазнини, когато сме физически активни. Тогава белите мазнини се превръщат в кафяви.

Според учените липидната оксидация (или изгарянето на мазнините) се увеличава почти три пъти, когато се спортува при нула градуса в сравнение с тренировките при 21 градуса.

Друга полза от упражненията при по-ниски температури е, че тялото ни не трябва да работи толкова усилено, за да се охлади. Това означава, че към кожата се насочва по-малко кръвен поток, а повечето отива към работещите мускули.

Какво да тренираме в студено време?

За повечето хора тичането в квартала или в близкия парк е най-лесният начин за физическа активност навън.

Но експертите са на мнение, че всеки вид физическо натоварване, което се прави при по-високи температури, е безопасно и при студ (може би с изключение на плуването). Единственото условие е преди това да се прави пълна загрявка на мускулите.

Ако се намирате на място със сняг, ски бягането, ходенето със снегоходки, пързалянето с кънки и дори спускането с шейни могат да бъдат забавни начини да се поизпотите.

Какъв екип да изберем за тренировка в студа?

Най-важното при избора на дрехи за тренировки в студено време е да обърнете внимание на материите.

„Памукът абсорбира потта и не е добър вариант за най-долен слой на облеклото. Ако извършвате дейност, при която може да се изпотите повече, добър вариант е да изберете дреха от синтетична материя.”, казва Кейти Лоутън, физиолог по физическо натоварване в отдел “Спортна медицина” в клиниката в Кливланд.

Вторият кат на спортния екип може да бъде полар или вълна, за да се запази топлината.

Ако вали дъжд или сняг, е добре да имате леко непромокаемо яке, което можете да вържете на кръста си, когато ви стане много топло.

При много студено време, можете да носите шапка, ръкавици и шал.

Заради пандемията от коронавирус носенето на маска се превърна в нещо съвсем естествено. Освен че предпазва от заразата, тя може да донесе и допълнителни ползи. Маските са полезни, тъй като предпазват лицето от студа и не позволяват да се вдишва директно леденият въздух.

Рискове при тичане в студено време

Хората със здравословни проблеми трябва да вземат определени предпазни мерки, когато спортуват навън през зимата.

Това важи с особена сила за астматиците, тъй като студеният въздух е опасен за дихателните пътища. Той може да затрудни дишането и дори да предизвика астматичен пристъп.

В такива случаи се препоръчва бавно и постепенно загряване. В този случай маската също би била от полза. Когато спортуват, хората с астма не трябва да забравят и инхалатора си.

Интензивните тренировки на студено са опасни и за хората със сърдечни проблеми. Те трябва да бъдат внимателни дори когато решат да почистят снега пред дома си. При излагане на ниски температури, особено когато има рязка температурна разлика, първото, което се получава, е спазъм на артериите.

Други предпазни мерки

За повечето здрави хора най-големият риск при тренировките в студа, е рискът от измръзване и хипотермия (състояние на организма, при което телесната температура пада под 35 °C).

Експертите препоръчват при много ниски температури (под -8 градуса) и при силен вятър да не се правят тренировки навън. При такива метеорологични условия за по-малко от 30 минути може да се получи измръзване на откритите части от тялото.

Обикновено хипотермията настъпва при доста ниски температури, но тя може да се случи дори при градуси над нулата, ако човек се е изпотил или се е намокрил от дъжд [1].

„Бъдете разумни. Не позволявайте пръстите на ръцете и краката ви да измръзнат. Ако наистина започнете да треперите, приберете се по най-бързия начин на топло.“, казва д-р Фредериксън.

Освен това е добре да се съобразявате и с влажността на въздуха, тъй като тя играе огромна роля за това как тялото усеща температурата навън. Когато влажността е висока, студът смразява костите по-бързо.

Автор: Марина Костова

__________________________________________________________________________________________________________________________

Използвани източници:

[1] https://www.cdc.gov/disasters/winter/staysafe/hypothermia.html#

healthline.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *