Доказаните ползи от кокосовото масло (Част I)

Здравословни Съвети

През последните години популярността на кокосовото масло нарасна неимоверно заради твърденията, че то има безброй ползи за здравето – от подпомагане на отслабването до забавяне развитието на болестта на Алцхаймер.

Днес кокосовото масло се използва практически навсякъде – в кулинарията, медицината, козметиката.

Резултатите от едно проучване, проведено в САЩ, показват, че 72% от хората смятат кокосовото масло полезно за здравето, но само 37% от диетолозите са съгласни с това.

Все пак различни проучвания сочат, че кокосовото масло може да има редица ползи за здравето.

Ето някои от тях:

Може да насърчи изгарянето на мазнините

Кокосовото масло е богат източник на *средноверижни триглицериди (МСТ), вид наситени мазнини.

Наситените мазнини се разделят основно на три подгрупи, всяка от които има различно въздействие в организма [1]:

  • дълговерижни
  • средноверижни
  • късоверижни

Учените изследват средноверижните триглицериди (MCT), включително тези, които се съдържат в кокосовото масло, заради потенциалните им ползи за здравето.

Някои изследвания показват, че консумацията на MCT може да увеличи броя на калориите, които тялото изгаря. По този начин се насърчава загубата на телесно тегло [2], [3].

Тъй като мазнините в кокосовото масло са 65% MCT, то може да има значение за изгаряне на мазнини.

До този момент обаче няма достатъчно данни, които да доказват, че консумацията на кокосово масло само по себе си ще увеличи броя на калориите, които тялото изгаря.

Освен това то е изключително калорично и лесно може да доведе до увеличаване на теглото, ако го консумираме в големи количества.

 

Може да служи като бърз източник на енергия

MCT в кокосовото масло осигуряват бърз приток на енергия.

Доказано е, че когато консумираме дълговерижни триглицериди (ДВТ), мастните молекули се пренасят чрез кръвта до тъканите (мускулна, мастна и т.н.) [4].

От друга страна, MCT отиват направо в черния дроб и се превръщат в бърз източник на енергия по същия начин, както въглехидратите (предпочитан източник на енергия за организма) [5].

Всъщност MCT отдавна се използват в специализираните продукти за спортисти, които се нуждаят от източник на енергия, който организмът им може да усвои и да използва бързо.

 

Може да има антимикробно действие

Кокосовото масло има антимикробни и противогъбични свойства благодарение на съдържанието на MCT – по-конкретно лауринова киселина.

Лауриновата киселина е мастна киселина, която съставлява около 50% от MCT в кокосовото масло.

Изследванията показват, че тя може да има антимикробно действие срещу болестотворни микроорганизми [6].

Проучванията показват, че лауриновата киселина може да действа като бактериостатично средство. Това е вещество, което предотвратява размножаването на бактериите, без да ги убива.

Тя може да действа и като бактериоцидно средство, което унищожава някои бактерии [7].

Освен това има способността да потиска развитието на микроорганизми, които са вредни за растенията.

Може да помогне за намаляване на апетита

Доказано е, че MCT могат да помогнат за намаляване на приема на храна [8], [9].

Според учените това е свързано с начина, по който организмът ги разгражда. Част от MCT, които приемаме, се разграждат. По време на този процес се образуват молекули, наречени кетони.

Кетоните намаляват апетита, като действат директно върху химическите пратеници на мозъка или променят нивата на хормоните, предизвикващи глад, като грелин [10].

Напоследък за кетоните се говори все по-често в контекста на кетогенните диети. Хората, които се подлагат на кето режим, не ядат много въглехидрати, но често консумират много мазнини. По тази причина телата им са склонни да използват кетони за гориво.

Въпреки че кокосовото масло е един от най-богатите естествени източници на MCT, няма доказателства, че самото то намалява апетита повече от други масла.

 

Може да е полезно при епилепсия

Хората отдавна използват кето диетите, които са с много ниско съдържание на въглехидрати и високо съдържание на мазнини, за лечение на различни заболявания, включително резистентна на лекарства епилепсия [11], [12].

Изследователите смятат, че липсата на налична глюкоза, която да захранва мозъчните клетки, е възможно обяснение за намаляването на честотата на пристъпите при хора с епилепсия, подложени на кетогенна диета.

Като цяло обаче липсват достатъчно доказателства за употребата на кетодиети при възрастни и бебета с епилепсия. Затова са необходими допълнителни изследвания в тази насока [13].

Намаляването на приема на въглехидрати понижава нивата на глюкозата в кръвта, а увеличаването на приема на мазнини води до значително покачване на концентрацията на кетони. Мозъкът може да използва кетоните като източник на енергия вместо глюкозата.

Напоследък учените откриват, че могат ефективно да лекуват епилепсия, като спазват модифицирани кето диети, които включват MCT и определена доза въглехидрати, за да предизвикат кетоза.

Има изследвания, които показват, че MCT в кокосовото масло се пренасят до черния дроб и се превръщат в кетони [14].


* Средноверижнитe триглицериди или MCT (от Medium-chain Triglycerides) са форма на наситени мастни киселини, които се обработват от черния дроб. Това означава, че те лесно биват оползотворявани като източник на енергия, вместо да се трупат под формата на мазнини. МСТ са по-малки по размер, което позволява по-добра и лесна клетъчна усвояемост за незабавна енергия. 

Автор: Марина Костова

_____________________________________________________________________________________________

Използвани източници:

[1] Hewlings S. Coconuts and Health: Different Chain Lengths of Saturated Fats Require Different Consideration. J Cardiovasc Dev Dis. 2020;7(4):59. Published 2020 Dec 17. doi:10.3390/jcdd7040059

[2] Mumme K, Stonehouse W. Effects of medium-chain triglycerides on weight loss and body composition: a meta-analysis of randomized controlled trials. J Acad Nutr Diet. 2015 Feb;115(2):249-263. doi: 10.1016/j.jand.2014.10.022. PMID: 25636220.

[3] Bueno NB, de Melo IV, Florêncio TT, Sawaya AL. Dietary medium-chain triacylglycerols versus long-chain triacylglycerols for body composition in adults: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. J Am Coll Nutr. 2015;34(2):175-83. doi: 10.1080/07315724.2013.879844. Epub 2015 Feb 4. PMID: 25651239.

[4] Rahmany S, Jialal I. Biochemistry, Chylomicron. [Updated 2021 Jul 22]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK545157/

[5] Boateng L, Ansong R, Owusu WB, Steiner-Asiedu M. Coconut oil and palm oil’s role in nutrition, health and national development: A review. Ghana Med J. 2016;50(3):189-196.

[6] Liang C, Gao W, Ge T, et al. Lauric Acid Is a Potent Biological Control Agent That Damages the Cell Membrane of Phytophthora sojae. Front Microbiol. 2021;12:666761. Published 2021 Aug 5. doi:10.3389/fmicb.2021.666761

[7] Widianingrum DC, Noviandi CT, Salasia SIO. Antibacterial and immunomodulator activities of virgin coconut oil (VCO) against Staphylococcus aureus. Heliyon. 2019;5(10):e02612. Published 2019 Oct 20. doi:10.1016/j.heliyon.2019.e02612

[8] Maher T, Clegg ME. A systematic review and meta-analysis of medium-chain triglycerides effects on acute satiety and food intake. Crit Rev Food Sci Nutr. 2021;61(4):636-648. doi: 10.1080/10408398.2020.1742654. Epub 2020 Mar 26. PMID: 32212947.

[9] St-Onge MP, Mayrsohn B, O’Keeffe M, Kissileff HR, Choudhury AR, Laferrère B. Impact of medium and long chain triglycerides consumption on appetite and food intake in overweight men. Eur J Clin Nutr. 2014;68(10):1134-1140. doi:10.1038/ejcn.2014.145

[10] Stubbs BJ, Cox PJ, Evans RD, Cyranka M, Clarke K, de Wet H. A Ketone Ester Drink Lowers Human Ghrelin and Appetite. Obesity (Silver Spring). 2018;26(2):269-273. doi:10.1002/oby.22051

[11] Crosby L, Davis B, Joshi S, et al. Ketogenic Diets and Chronic Disease: Weighing the Benefits Against the Risks. Front Nutr. 2021;8:702802. Published 2021 Jul 16. doi:10.3389/fnut.2021.702802

[12] Martin-McGill KJ, Jackson CF, Bresnahan R, Levy RG, Cooper PN. Ketogenic diets for drug-resistant epilepsy. Cochrane Database Syst Rev. 2018;11(11):CD001903. Published 2018 Nov 7. doi:10.1002/14651858.CD001903.pub4

[13] Martin-McGill KJ, Jackson CF, Bresnahan R, Levy RG, Cooper PN. Ketogenic diets for drug-resistant epilepsy. Cochrane Database Syst Rev. 2018;11(11):CD001903. Published 2018 Nov 7. doi:10.1002/14651858.CD001903.pub4

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *