Заменете какаото с брашно от рожков! Има защо

Здравословни Съвети

Брашното от рожков е заместител на какаото и често се използва за различни здравословни рецепти в сладкарството.

Употребата му датира отпреди 4000 години в Древна Гърция.

Според „Енциклопедия на лечебните храни“ през XIX в. британски химици продавали шушулки от рожков на певци. Смятало се, че дъвченето на шушулките помага за поддържане здрави гласни струни, успокоява и почиства гърлото.

Хранителна информация

Брашното от рожков се прави от сушени, печени шушулки. На вкус то наподобява какаото.

Този продукт често се използва като естествен подсладител в печива.

В 100 грама брашно от рожков има:

  • калории: 222
  • протеин: 4,62 г
  • въглехидрати: 88,88 г
  • захари: 49.08 г
  • мазнини: 0,65 г
  • фибри: 39.80 г
  • витамин B2 (Рибофлавин): 0.46 мг
  • Витамин B3 (Ниацин): 1.90 мг
  • Витамин B4 (Холин): 90 мг

Освен това в брашното от рожков се съдържат следните минерали:

  • мед
  • калций
  • калий
  • магнезий
  • цинк
  • манган
  • желязо
  • селен
  • рибофлавин
  • ниацин

Брашното от рожков е с високо съдържание на:

  • фибри
  • пектин
  • антиоксиданти
  • ниски количества мазнини и захар

Добавянето на рожков към диетата може да има редица ползи за здравето. В този материал ще посочим някои от тях.

Брашното от рожков е бедно на мазнини

Брашното от рожков почти не съдържа мазнини. За сметка на това обаче то има по-високо съдържание на захар и въглехидрати в сравнение с какаото на прах.

Само 2 супени лъжици рожков на прах съдържат 6 грама захар. Тъй като повечето рецепти за печене изискват до 1 чаша рожков на прах, грамажите захар могат бързо да се съберат. Все пак, ако замените шоколадовите стърготини с рожков на прах, ще спестите мазнини и калории.

В една чаша брашно от рожков има 51 грама захар и по-малко от 1 грам мазнини. В същото количество полусладък шоколадов чипс се съдържат 92 грама захар и 50 грама мазнини.

 

Ниско съдържание на натрий

Според клиниката „Майо“ в САЩ средностатистическият американец приема 3400 mg натрий дневно. Това е много повече от препоръчителната дневна доза (ПДД) от 2300 mg [1].

Американската асоциация за сърдечни заболявания препоръчва още по-малко количество – само 1500 mg дневно.

Твърде многото натрий в диетата може да увеличи риска от:

  • високо кръвно налягане
  • сърдечен удар
  • инсулт
  • остеопороза
  • бъбречни проблеми

Рожковът на прах е чудесен вариант за хора, които спазват диета с ниско съдържание на натрий.

 

Съдържа калций, но не и *оксалати

Две супени лъжици рожков на прах съдържат 42 mg калций, или 4% от препоръчителния дневен прием (ПДП).

Калцият е минерал, който е изключително важен за здравето на костите. Освен това помага за доброто функциониране на сърцето, нервите и мускулите.

Какаото също съдържа калций, но в него има и оксалати – съединения, които намаляват способността на организма да усвоява калция. Диетата с високо съдържание на оксалати увеличава риска от образуване на камъни в бъбреците.

От своя страна, брашното от рожков не съдържа оксалати.

Високо съдържание на фибри

Две супени лъжици рожков на прах съдържат почти 5 грама фибри, което е над 20% от ПДП.

Фибрите помагат за:

  • Увеличават чувството на ситост
  • Подпомагат храносмилането
  • Поддържат здравето на червата
  • Контролират кръвната захар
  • Намаляват нивата на холестерола

Научно изследване установява, че антиоксидантните полифеноли в неразтворимите фибри от рожков понижават общия холестерол и LDL („лошия“) холестерол при хора с висок холестерол [2].

 

Без глутен

Едно от основните предимства на рожков е, че в него няма глутен.

Глутенът е протеин, който се съдържа в пшеницата, ечемика, ръжта.

При някои хора глутенът предизвиква атака на имунната система срещу тънките черва. Това състояние се нарича цьолиакия.

Ако имате подобен проблем, трябва да избягвате храни, съдържащи глутен. Ето защо сладкишите, приготвени с брашно от рожков, са идеални за вас.

 

Добър източник на антиоксиданти

Данните от научно изследване сочат, че фибрите от рожков са богат източник на полифенолни антиоксиданти. Проучването идентифицира 24 полифенолни съединения във влакната от рожков, основно галова киселина и флавоноиди.

Доказано е, че както галовата киселина, така и флавоноидите намаляват оксидативния стрес [3].

Установено е също, че галовата киселина отстранява свободните радикали и убива раковите клетки. Изследванията показват, че флавоноидите имат противовъзпалителни, противоракови, антидиабетни и невропротективни способности.

 

Не съдържа тирамин

Тираминът е вторичен продукт на аминокиселината тирозин.

Според Националната фондация за главоболие в САЩ храните, които съдържат тирамин, могат да предизвикат мигренозно главоболие. Тъй като шоколадът съдържа тирамин, той не се препоръчва за хора, които страдат от този проблем.

От друга страна, рожковът не съдържа тирамин и е подходящ дори за хора с мигрена.

 

Не съдържа кофеин

Рожковът на прах не съдържа кофеин. Това е добра новина за хората, които са чувствителни към кофеин и търсят заместител на шоколада.

Кофеинът е чудесно средство за ободряване, но прекаляването с него може да доведе до неприятни странични ефекти, като например:

  • безсъние
  • ускорен сърдечен ритъм
  • нервност
  • раздразнителност
  • стомашно разстройство
  • мускулен тремор

И още…

Ако имате домашни любимци и се притеснявате, че те ядат шоколад, ето една добра новина. Брашното от рожков е подходящ заместител за тях. То не съдържа високи нива на теобромин – съединение, което е токсично за кучета и котки в големи количества. Много лакомства за домашни любимци се правят с брашно от рожков.

Как да използвате брашно от рожков?

Опитайте тези начини да добавите брашно от рожков към диетата си:

  • добавете го към смутита
  • поръсете върху кисело мляко или сладолед
  • добавете го към любимото си тесто за хляб или палачинки
  • направете гореща напитка от рожков вместо горещ шоколад
  • направете кремообразен пудинг от рожков
  • заменете бонбоните с барчета от рожков, приготвени от рожков на прах и бадемово мляко
  • направете брауни от рожков

*Оксалатите представляват отпаден продукт, който се отделя в черния дроб при преработката на белтъците.

Автор: Марина Костова

—————————————————————————————————————————————————————–

Здравословният начин на живот е лесна задача, ако се доверим на природата. Сега можете да закупите продуктите на Cvetita Herbal с допълнителна отстъпка. Използвайте промо код BLOG10 при завършване на поръчката.

______________________________________________________________________________________________________

Използвани източници:

[1] https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/sodium/art-20045479

[2] Ruiz-Roso, B., Quintela, J.C., de la Fuente, E. et al. Insoluble Carob Fiber Rich in Polyphenols Lowers Total and LDL Cholesterol in Hypercholesterolemic Sujects. Plant Foods Hum Nutr 65, 50–56 (2010). https://doi.org/10.1007/s11130-009-0153-9

[3] R.W. Owen, R. Haubner, W.E. Hull, G. Erben, B. Spiegelhalder, H. Bartsch, B. Haber, Isolation and structure elucidation of the major individual polyphenols in carob fibre, Food and Chemical Toxicology, Volume 41, Issue 12, 2003, Pages 1727-1738, ISSN 0278-6915, https://doi.org/10.1016/S0278-6915(03)00200-X.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *