Как да намалим стреса по време на празниците?

Здравословни Съвети

Когато наближат декемврийските празници, наред с радостта и вълнението се засилва и усещането за напрежение и тревога.

Затова много специалисти дават различни полезни съвети как да се справим с предпразничния стрес.

„Нито едно празнично събитие няма да мине гладко, но въпреки че предстоящите празници имат своите стресови фактори, те могат да бъдат източник на радост и повод за размисъл“, казват психолозите.

Ето как да възстановите фокуса си, за да можете да се насладите на най-празничния сезон и на посрещането на Новата година.

 

Предвиждайте стреса

Готови или не, стресът вероятно ще се появи в някакъв момент през сезона. Но знаейки кога ще настъпи „вълната“, можете да се подготвите предварително.

„Празниците естествено повишават емоциите, тъй като събират членовете на семейството. Много често обаче се наблюдават определени модели на поведение, които се повтарят година след година и предизвикват напрежение“, казва д-р Синтия Акрил, председател на Съвета по стрес на работното място към Американския институт по стрес във Форт Уърт, Тексас.

По думите ѝ, за да се справим лесно със ситуацията, е нужно да идентифицираме всички онези обстоятелства, които ни стресират. Това може да бъде организиране на парти, планиране на споделено пътуване, приготвяне на празнична вечеря и т.н. Опитайте се да регистрирате и факторите, които причиняват стрес на другите хора. По този начин няма да се чувствате така, сякаш поемате цялата тежест на празника и ще увеличите шанса да се разбирате по-добре с всички останали.

 

Оценявайте всеки миг

Въпреки напрежението и стреса по време на празниците, тези дни са изпълнени и с много топлина и радост. Ако се научим да се фокусираме върху хубавото, ще можем да подобрим значително дните си. Всъщност това правило важи за всеки един ден от годината.

„Стратегиите за осъзнатост са от ключово значение. Седнете и обърнете внимание на това, което чувствате, виждате, усещате, подушвате и чувате по време на празника. Дайте си сметка за истински ценните неща и благодарете за тях“, съветва д-р Гейл Салц, психиатър, психоаналитик и лектор.

Тя препоръчва всеки ден да отделяме време, за да изброяваме на ум или писмено за какво сме благодарни в момента.

Не се оставяйте на вредните навици

Ако заради напрежението покрай празниците се изкушавате да се върнете към пороци като пушене и пиене, имайте предвид, че тези навици могат да ви накарат да се чувствате по-зле в дългосрочен план. И ако все пак решите да изпиете няколко питиета по време на семейните събирания, предварително си определете разумни граници.

В случай, че не можете да разчитате само на собствената си воля, обърнете се към истински приятел, който би ви подкрепил.

„Говорете с най-близките си приятели за стреса, който изпитвате. Така ще усетите, че не сте сами. Помолете ги също така да ви контролират, в случай че решите да се върнете към вредните навици“, посочва д-р Салц.

Когато се „въоръжите с всички инструменти за здравословна почивка“, ще се чувствате по-уверени и няма да се притеснявате от евентуални стресови ситуации.

„Колкото повече хората осъзнаят, че могат да контролират ситуацията, като използват различни методи и способи за справяне, толкова по-малко ще изпитват нужда да избягват празниците“,  казва д-р Карен Шърман, психолог и експерт по взаимоотношенията.

 

Не забравяйте да дишате

Може да ви звучи глупаво, но в разгара на празничния „водовъртеж“ е възможно да забравите да дишате пълноценно. Правилните техники за дишане могат да ви успокоят, и да ви помогнат да се концентрирате върху хубавите моменти на почивните дни.

„Дълбокото дишане е чудесен начин да създадете пауза между задаващата се паника и реалната ситуация. Така ще си дадете време да намерите отговор и решение за всеки проблем, вместо да се отдадете на стреса“, казва д-р Синтия Акрил.

Ако усетите, че се задава паника, дишайте бавно и дълбоко. Можете да пробвате и да броите наобратно. Ако моментът е удобен, добавете и няколко лесни физически упражнения, като пози за разтягане например. Така ще извлечете максимална полза от дихателните упражнения.

 

Поставете реалистични очаквания

Много празници – особено Коледа – са идеализирани в медиите. Но не забравяйте, че никой не преживява наистина идеален празник и че винаги има възходи и падения. Направете това, което можете, като планирате предварително пътуването, готвенето, купуването на подаръци и всички останали ангажименти, които зависят от времето, но не се самонавивайте, ако нещата не вървят точно по план.

„Да се изправиш срещу несъвършенството на коледната фантазия е тежък стрес и е водеща причина за празнична депресия. Коледната картина включва голямо, любящо семейство и близки приятели, с които празнуваме на топло място, изпълнени с празнично настроение. Но животът и истинските взаимоотношения са сложни и несъвършени“, казва психотерапевтът по взаимоотношения д-р Черил Папас.

Приемането на идеята, че несъвършенството е нещо нормално, със сигурност ще свали част от напрежението.

Автор: Марина Костова

——————————————————————————————————————————————-

Здравословният начин на живот е лесна задача, ако се доверим на природата. Сега можете да закупите продуктите на Cvetita Herbal с допълнителна отстъпка. Използвайте промо код BLOG10 при завършване на поръчката.

____________________________________________________________________________________

Използвани източници:

healthline.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *