Какво е триптофан и колко е важен за здравето ни?

Здравословни Съвети

Триптофанът е една от основните незаменими аминокиселини, което означава, че той е градивен елемент в биосинтеза на протеини.

Доказано е, че тази аминокиселина поддържа азотния баланс при възрастните и растежа при бебетата.

Освен това триптофанът е прекурсор (участва в създаването) на следните съединения: серотонин, триптамин, мелатонин, индоламин.

Съществуват два вида триптофан: L-триптофан и D-триптофан. Единствената разлика между двата вида е ориентацията на молекулата.

Можем да си набавим триптофан чрез някои храни или чрез добавки под формата на прах.

 

Храни, съдържащи триптофан

Обикновено триптофанът може да се намери в храни, които са с високо съдържание на протеини.

Ето някои от тях:

  • пилешко месо
  • пуешко месо
  • риба
  • яйца
  • мляко
  • сирене
  • тофу
  • соя
  • спанак
  • ядки
  • тиквени, слънчогледови и сусамови семена

Ползи за здравето

Естественият триптофан, съдържащ се в храните, има редица ползи за здравето. Повечето от тях идват от потенциалното увеличаване на ниацина и по този начин на серотонина. Ползите от по-голямото количество серотонин включват:

  • по-здравословен и качествен сън
  • облекчаване на депресията и тревожността
  • подобряване на настроението
  • повишена поносимост към болка

Ниските нива на серотонин в мозъка могат да причинят депресия, тревожност и проблеми със съня.

Изследване върху мишки без серотонинови авторецептори, показва, че те са имали по-високи нива на серотонин в мозъка. Изследователите откриват, че тези животни проявяват по-слаба тревожност и поведение, свързано с депресия [1].

Какво е 5-HTP и как съдейства за производството на серотонин?

5-Хидрокситриптофан (5-HTP) представлява елемент, който се синтезира в нашия организъм по напълно естествен начин. Това се случва именно чрез съдействието на триптофана.

Както вече беше отбелязано триптофанът попада в организма ни чрез храната. След абсорбацията му, в мозъка се случват няколко важни процеса. Новосформираният елемент – 5-хидрокситриптофан или накратко 5-HTP на практика се преформира в серотонин. Серотонинът е известен още като 5-хидрокситриптамин, а също и като „хормон на щастието“. Той представлява моноаминен невротрансмитер.

Серотонинът се синтезира в т.нар серотонични неврони на централната нервна система с помощта на предшестващия го елемент, а именно -5-Хидрокситриптофан или 5-HTP.

 

Защо въглехидратите са важни?

Въглехидратите са един от основните източници на енергия за тялото. Здравословните източници на въглехидрати, богати на хранителни вещества, включват плодове, зеленчуци, пълнозърнест хляб и тестени изделия.

По-голямата част от серотонина в тялото се произвежда в червата. В мозъка се произвежда още малко количество от него. Триптофанът се нуждае от въглехидрати, за да може да достигне до мозъка и да създаде серотонин.

Затова храните, които съдържат триптофан, са най-ефективни, ако се консумират заедно с въглехидрати.

 

Справя се с депресивните състояния?

Смята се, че една от основните причини за депресията е дисбаланс в нивата на серотонина, което пряко повлиява на настроението по начин, подобен на “ефект на доминото” [2].

Ефектите на 5-HTP върху симптомите на депресия са добре проучени. Смята се, че добавките с 5-HTP помагат за справянето с депресията, като повишават нивата на серотонин или чрез засилване на естествените процеси по синтезиране на този хормон.

Научни изследвания установяват, че именно особената връзка на 5-HTP със серотонина чувствително може да намали симптомите на депресия и да повиши настроението.

Подобрява качеството на съня

Доказано е, че 5-HTP има способността да влияе положително на качеството на съня. В мозъка 5-HTP се преобразува в серотонин. От своя страна, серотонинът въздейства на „хормона на съня“ – мелатонин.

Мелатонинът има важна роля за регулиране на съня. Нивата на мелатонина започват да се покачват вечер, когато е тъмно, и точно от там идва желанието ни за сън. С настъпването на деня и изгряването на слънцето, нивата на мелатонин спадат и съответно това насърчава събуждането.

Освен това, има доказателства, че 5-HTP контролира кортизола и адреналина, което е още една предпоставка за качествен сън.

 

Странични ефекти от приема на триптофан

Въпреки че триптофанът има много ползи за здравето, той може да причини и редица неприятни странични ефекти.

Най-честите са стомашно-чревни неразположения като:

  • киселини в стомаха
  • стомашни болки
  • повръщане и гадене
  • диария
  • загуба на апетит

Други често срещани нежелани реакции включват:

  • главоболие
  • сексуална дисфункция
  • сухота в устата

Ето защо вместо чист триптофан, личният ви лекар може да препоръча да приемате добавки с 5-HTP, което на практика е форма на триптофан, която се получава преди да се превърне напълно в серотонин.

Автор: Марина Костова 

————————————————————————————————————————————

Здравословният начин на живот е лесна задача, ако се доверим на природата. Сега можете да закупите продуктите на Cvetita Herbal с допълнителна отстъпка. Използвайте промо код BLOG10 при завършване на поръчката.

_______________________________________________________________________________

Използвани източници:

[1] Nautiyal KM, Tritschler L, Ahmari SE, David DJ, Gardier AM, Hen R. A Lack of Serotonin 1B Autoreceptors Results in Decreased Anxiety and Depression-Related Behaviors. Neuropsychopharmacology. 2016 Nov;41(12):2941-2950. doi: 10.1038/npp.2016.109. Epub 2016 Jun 29. PMID: 27353308; PMCID: PMC5061886.

[2] Cowen PJ, Browning M. What has serotonin to do with depression?. World Psychiatry. 2015;14(2):158-160. doi:10.1002/wps.20229

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *