Горчицата – вкусна, полезна и лесна за приготвяне

Здравословни рецепти Здравословни Съвети

Синапът е подправка, която е позната от векове. Римляните комбинирали натрошени синапени семена с гроздов сок, за да направят продукт, наречен „горящо вино“.

Острият вкус на горчицата идва от химическа реакция, която се получава при смилането на синапените зърна. Смесването на синапа с киселина като оцет спира тази реакция. Така че, когато приготвяте сами горчица вкъщи, можете да контролирате нейната пикантност именно чрез киселината.

Въпреки че има много видове горчица, основните съставки са цели или смлени синапени семена, оцет, вода, сол и други подправки.

В тази статия ще разгледаме ползите, които горчицата носи за здравето, както и начините, по които можем да си я приготвим сами вкъщи.

 

Видове горчица

Горчицата, която се предлага на пазара, е приготвена от три основни вида синапени семена – Sinapis alba (бяло или жълто), Brassica juncea (кафяво) и Brassica nigra (черно).

Те се различават по своята острота. Като цяло, колкото по-тъмни са семената, толкова по-силен е вкусът им.


Ето кои са най-често срещаните видове горчица:

  • Жълта горчица. Смлените синапени семена се смесват с вода, оцет, сол и куркума, за да се получи гладка паста с лек пикантен вкус. Жълтата горчица често се използва като подправка за хамбургери, хот-дог, пица и сандвичи.
  • Медена горчица. Медът и жълтата горчица се комбинират в съотношение 1:1, за да се получи сладка и същевременно пикантна смес, която често се използва като сос за месо и зеленчуци, както и като дресинг за салати.
  • Дижонска горчица. Обикновено дижонската горчица се приготвя от олющени черни семена, вино, сол и подправки за постигане на по-остър вкус. Най-често тя се използва в сосове, дресинги за салати и се съчетава добре с майонеза.
  • Пикантна кафява горчица. Голяма част от семената на кафявата горчица се счукват частично и се смесват с подправки, за да се получи остра, зърнеста паста. Тя се съчетава чудесно със сандвичи с месо и често се използва в китайската и индийската кухня.
  • Пълнозърнеста горчица. Използват се цели и частично смачкани семена, за да се получи гъста паста, която има дълбок, силен вкус и груба текстура. Тъй като е най-малко обработена, пълнозърнестата горчица може да запази най-много хранителни вещества от синапеното семе [1].

Съществуват и други видове горчица, които са популярни в различни части на света. Например сладката горчица, която обикновено се приготвя със захар, ябълково пюре или мед, се използва често в Германия.

 

Хранителна стойност

Горчицата, която се предлага в търговската мрежа, обикновено е нискокалорична и съдържа няколко важни минерала, като желязо, селен, калций и фосфор.

Освен това тя е богата на *глюкозинолати, изотиоцианати, каротеноиди и други полезни растителни съединения, които могат да помогнат за предотвратяване на увреждането на клетките и за предпазване от хронични заболявания [2], [3].

Черните синапени семена са с най-високо съдържание на глюкозинолати.

Много готови горчици, особено жълтата, съдържат и куркума. В тази яркожълта подправка има съединение, наречено куркумин, което според редица научни изследвания може да оказва противовъзпалително действие [4].

Все пак трябва да се има предвид, че горчицата се консумира в сравнително малки дози, затова тя не може да набави на организма достатъчни количества от посочените хранителни вещества.

Потенциални ползи за здравето

Данните за ползите, които синапеното семе носи за здравето, датират още от 530 г. пр.н.е. В миналото се е смятало, че то лекува заболявания, вариращи от ухапвания от скорпиони и змии до астма, артрит и други.

Въпреки че изследванията са ограничени, някои проучвания показват, че горчицата може да има потенциални ползи за здравето:

  • Антиоксидантни свойства

Глюкозинолатите – основният клас растителни съединения в синапените семена, са мощни антиоксиданти, които могат да помогнат за защитата на клетките от увреждания, причинени от свободните радикали. Това са нестабилни молекули, които стават потенциално опасни, когато се натрупат в тялото ни [5], [6].

  • Профилактика на рака

Когато са силно концентрирани, глюкозинолатите и изотиоцианатите в горчицата забавят размножаването на някои ракови клетки. Това е установено при проучвания върху животни и в епруветки [7], [8].

  • Контрол на кръвната захар

В едно проучване, включващо плъхове с диабет, екстракт от синапено семе повишава нивата на инсулин в кръвта и понижава кръвната захар [9].

Необходими са обаче повече проучвания при хора, за да се направят категорични изводи. Освен това много от изследванията са проведени с концентрирани съединения от синапени зърна. Възможно е готовата горчица да не оказва същото въздействие.

 

Как да си приготвим горчица сами

Домашната горчица се приготвя изненадващо лесно.

За здравословна пълнозърнеста горчица просто накиснете по 1 супена лъжица жълти и кафяви синапени семена в 3 супени лъжици (45 мл) ябълков оцет. Оставете да престои така една нощ.

След това пасирайте накиснатите семена с 2 с.л. (30 мл) вода и щипка сол в кухненски робот до желаната от вас консистенция. За повече сладост добавете 1/2 чаена лъжичка мед или кафява захар.

Някои казват, че домашно приготвената горчица има най-добър вкус, когато се остави да престои в хладилника за 2-3 дни.

*глюкозинолати – това са антиоксиданти, които се съдържат в по-големи количества и в други кръстоцветни зеленчуци като броколи, кресон и къдраво зеле.

 

Автор: Марина Костова

——————————————————————————————————————————————— 

Здравословният начин на живот е лесна задача, ако се доверим на природата. Сега можете да закупите продуктите на Cvetita Herbal с допълнителна отстъпка. Използвайте промо код BLOG10 при завършване на поръчката.


Използвани източници:

[1] Cools K, Terry LA. The effect of processing on the glucosinolate profile in mustard seed. Food Chem. 2018 Jun 30;252:343-348. doi: 10.1016/j.foodchem.2018.01.096. Epub 2018 Jan 16. PMID: 29478552.

[2] Yashin A, Yashin Y, Xia X, Nemzer B. Antioxidant Activity of Spices and Their Impact on Human Health: A Review. Antioxidants (Basel). 2017 Sep 15;6(3):70. doi: 10.3390/antiox6030070. PMID: 28914764; PMCID: PMC5618098.

[3] Boscaro V, Boffa L, Binello A, Amisano G, Fornasero S, Cravotto G, Gallicchio M. Antiproliferative, Proapoptotic, Antioxidant and Antimicrobial Effects of Sinapis nigra L. and Sinapis alba L. Extracts. Molecules. 2018 Nov 16;23(11):3004. doi: 10.3390/molecules23113004. PMID: 30453590; PMCID: PMC6278512.

[4] He Y, Yue Y, Zheng X, Zhang K, Chen S, Du Z. Curcumin, inflammation, and chronic diseases: how are they linked? Molecules. 2015 May 20;20(5):9183-213. doi: 10.3390/molecules20059183. PMID: 26007179; PMCID: PMC6272784.

[5] de Figueiredo SM, Filho SA, Nogueira-Machado JA, Caligiorne RB. The anti-oxidant properties of isothiocyanates: a review. Recent Pat Endocr Metab Immune Drug Discov. 2013 Sep;7(3):213-25. doi: 10.2174/18722148113079990011. PMID: 23978168.

[6] Hunyadi A. The mechanism(s) of action of antioxidants: From scavenging reactive oxygen/nitrogen species to redox signaling and the generation of bioactive secondary metabolites. Med Res Rev. 2019 Nov;39(6):2505-2533. doi: 10.1002/med.21592. Epub 2019 May 10. PMID: 31074028.

[7] Sávio AL, da Silva GN, Salvadori DM. Inhibition of bladder cancer cell proliferation by allyl isothiocyanate (mustard essential oil). Mutat Res. 2015 Jan;771:29-35. doi: 10.1016/j.mrfmmm.2014.11.004. Epub 2014 Dec 11. PMID: 25771977.

[8] Palliyaguru DL, Yuan JM, Kensler TW, Fahey JW. Isothiocyanates: Translating the Power of Plants to People. Mol Nutr Food Res. 2018 Sep;62(18):e1700965. doi: 10.1002/mnfr.201700965. Epub 2018 Mar 26. PMID: 29468815; PMCID: PMC6226005.

[9] Thirumalai T, Therasa SV, Elumalai EK, David E. Hypoglycemic effect of Brassica juncea (seeds) on streptozotocin induced diabetic male albino rat. Asian Pac J Trop Biomed. 2011 Aug;1(4):323-5. doi: 10.1016/S2221-1691(11)60052-X. PMID: 23569784; PMCID: PMC3614240.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *