Как стресът се отразява на тялото ни?

Здравословни Съвети

Представете си следната ситуация: Седите в задръстване, закъснявате за важна среща и гледате как минутите минават, а шансовете да продължите са минимални. Хипоталамусът ви, малка контролна кула в мозъка ви, решава да изпрати заповедта: Изпратете хормоните на стреса!

Тези хормони на стреса са същите, които задействат реакцията на тялото “борба или бягство”. Сърцето ви бие учестено, дъхът ви се ускорява, а мускулите ви са готови за действие. Тази реакция е създадена, за да защити тялото при спешни случаи, като го подготви да реагира бързо. Но когато стресовата реакция продължава да се задейства ден след ден, това може да изложи здравето ни на сериозен риск.

Всеки човек изпитва стрес понякога. Той може да бъде предизвикан от различни обстоятелства: ежедневните задължения на работа и в семейството или от по-сериозни житейски изпитания, като здравословен проблем, недоимък, война или смърт на близък човек.

При непосредствени, краткосрочни ситуации стресът може да бъде дори полезен за нашето здраве. Понякога той помага да се справим с потенциално сериозни ситуации. Тялото ни реагира на стреса, като освобождава хормони, които увеличават сърдечния ритъм и дишането и подготвят мускулите ни за реакция.

И все пак ако нивата на стрес останат повишени много по-дълго, отколкото е необходимо за оцеляването ни, това може да се отрази негативно на здравето.

Хроничният стрес може да предизвика различни симптоми и да повлияе на цялостното ни благосъстояние. Симптомите на хроничния стрес включват:

  • раздразнителност
  • тревожност
  • депресия
  • главоболие
  • безсъние

 

Стресът и Централната нервна система

Централната нервна система (ЦНС) отговаря за реакцията „борба или бягство“. Хипоталамусът в мозъка ни дава ход на действието, като казва на надбъбречните жлези да освободят хормоните на стреса адреналин и кортизол. Тези хормони ускоряват сърдечния ритъм и изпращат кръвта към областите, които се нуждаят най-много от нея при спешни случаи – мускулите, сърцето и други важни части на тялото.

Когато възприетият страх отмине, хипоталамусът трябва да каже на всички системи да се върнат към нормалното си функциониране. Ако ЦНС не успее да се върне към обичайното си състояние или ако стресогенният фактор не изчезне, реакцията ще продължи.

Хроничният стрес е причина за различни вредни навици като недостатъчно хранене, злоупотреба с алкохол или наркотици и социално отдръпване.

Дихателната и сърдечно-съдовата система

Хормоните на стреса оказват влияние върху дихателната и сърдечносъдовата система.

Обикновено, когато сме стресирани, ние започваме да дишаме учестено, за да разпределим бързо богатата на кислород кръв в тялото си. Ако вече имате проблеми с дишането като астма или емфизем, стресът може да затрудни още повече дишането.

При стрес сърцето ни също започва да бие по-бързо. Хормоните на стреса карат кръвоносните ни съдове да се свиват и да насочват повече кислород към мускулите, за да имаме повече сили за действие. Но това също така повишава кръвното налягане.

Ето защо честият или хроничен стрес ще накара сърцето да работи усилено твърде дълго време. Когато кръвното налягане се повиши, нараства и рискът от инсулт или инфаркт.

 

Храносмилателната система

При стрес черният дроб произвежда допълнително количество кръвна захар (глюкоза), за да ни даде тласък на енергията. Ако сме подложени на хроничен стрес, тялото ни може да не е в състояние да се справи с този допълнителен прилив на глюкоза. Хроничният стрес може да увеличи риска от развитие на диабет тип 2.

Приливът на хормони, учестеното дишане и повишеният сърдечен ритъм могат да разстроят и храносмилателната система. Заради увеличаването на стомашната киселина съществува риск и от появата на киселини или киселинен рефлукс.

Стресът не причинява язви (често това прави бактерия, наречена H. pylori), но може да увеличи риска от тях и да предизвика активиране на съществуващи язви.

Освен това хроничният стрес може да повлияе на начина, по който храната се придвижва в тялото, което води до диария или запек. Възможно е също да се появят симптоми като гадене, повръщане или болки в стомаха.

 

Мускулна система

Мускулите ни се напрягат, за да се предпазят от нараняване, когато сме стресирани. След като се успокоим, те отново се отпускат. Ако сме постоянно под стрес обаче, мускулите ни може да нямат възможност да се отпуснат. Стегнатите мускули причиняват главоболие, напрежение в гърба и раменете и болки в цялото тяло.

С течение на времето това може да доведе до нездравословни навици, тъй като спираме да се упражняваме и прибягваме до болкоуспокояващи лекарства за облекчаване на неразположението.

 

Репродуктивна система

Стресът е изтощителен както за тялото, така и за ума.

Неслучайно психолозите обвързват липсата на желание за близост и интимност с прекомерния стрес.

Въпреки че краткосрочният стрес може да накара мъжете да произвеждат повече мъжки хормон тестостерон, този ефект не е траен.

Ако стресът продължи дълго време, нивата на тестостерон в организма на мъжа могат да започнат да спадат. Това може да доведе до сериозни патологични проблеми, свързани с репродуктивните функции при мъжете [1]. Хроничният стрес може също така да увеличи риска от инфекции на мъжките репродуктивни органи.

При жените хроничният стрес може да повлияе на месечния цикъл. Съществува риск от нередовна, по-тежка или по-болезнена менструация. Хроничният стрес е в състояние също така да засили физическите симптоми на менопаузата.

 

Имунна система

Стресът стимулира имунната система, което понякога е от ползва. Това стимулиране може да ни помогне да избегнем инфекции и да излекуваме рани.

Но с течение на времето хормоните на стреса ще доведат до отслабване на имунната система и ще намалят реакцията на организма срещу чужди нашественици.

Хората, подложени на хроничен стрес, са по-податливи на вирусни заболявания като грип и обикновена настинка, както и на други инфекции. Стресът може също така да увеличи времето, необходимо за възстановяване след заболяване или нараняване.

Автор: Марина Костова

——————————————————————————————————————————————–

Здравословният начин на живот е лесна задача, ако се доверим на природата. Сега можете да закупите продуктите на Cvetita Herbal с допълнителна отстъпка. Използвайте промо код BLOG10 при завършване на поръчката.


Използвани източници:

[1] Benjamin N. Breyer MD,Beth E. Cohen MD,Daniel Bertenthal MPH,Raymond C. Rosen PhD,Thomas C. Neylan MD,Karen H. Seal MD

First published: 16 May 2013 https://doi.org/10.1111/jsm.12201Citations: 11

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *