Кои са най-добрите отвари за по-лесно заспиване

Билки Здравословни Съвети

Приготвеното на различни успокояващи отвари се практикува още преди хилядолетията.

И до днес тази традиция се е запазила. Има редица билки, за които науката е потвърдена, че се справят със стреса, успокояват нервното напрежение и могат да помогнат при депресията [1]. Всичко пак се предвижда, че е необходимо да имате сериозни психични разстройства е консултация с лекар и компетентно лечение.

В тази статия ще ви представим няколко билкови отвари, успели си славата на чайове за успокоение.

Чай от лайка

Лайката традиционно се използва като билково средство за лечение на тревожност и безсъние. Тази билка съдържа ценни растителни съединения, които влияят на нервното напрежение и помагат за релаксацията на ума и тялото.

Един от естествените биоактивни химикали в лайката е апигенинът. Той има способността да активира мозъчните рецептори, които помагат за намаляване на тревожността, и да изпробват желанието за заспиване.

В едно научно изследване хора с генерализирано тревожно разстройство (ГТР) приемат екстракт от лайка. Получете оценка, че това е помогнало да се приложи остротата на лечението им [2].

 

Чай от маточина

Маточината отдавна се използва за лечение на безсъние, безпокойство и депресия.

Тази билка има аромат на лимон и е от това семейство като ментата. Произхожда от Европа, Северна Африка и Западна Азия, но се вижда по целия свят.

Традиционно маточината се използва за подобряване на настроението и когнитивните функции. Предлага лек успокояващ ефект, който е изключително подходящ за потребление преди лягане.

Две малки проучвания доказват, че приемът на студен чай от маточина или кисело мляко, подправен с билката, води до намаляване на нивата на тревожност и до не настроение [3].

Освен това благодарение на действието на мощното си седативно, маточината въздейства благоприятно при нарушения на съня.

 

Зелен чай

Зеленият чай е обявен за една от най-здравословните напитки на планетата. Това е определено с антиоксиданти, които имат много ползи за здравето, като например:

  • изграждане на мозъчната функция
  • подпомагане на загубата на мазнини
  • превенция срещу рак

Освен това зеленият чай е много подходящ за хора, които искат да намалят кафето.

Все пак трябва да знаете, че зеленият чай също е с високо съдържание на кофеин (макар и по-малко от това в кафето). Той обаче съдържа и L-теанин – аминокиселина, която може да намали тревожността.

Проучване, проведено сред участници на възраст 70 и повече години, показва, че при повишена консумация на зелен чай се наблюдава по-ниска честота на симптомите на депресия [4].

Изследване върху животни показва, че консумацията на зелен чай увеличава допамина и серотонина, които са свързани с намаляване на симптомите на депресия. Неслучайно тези невротрансмитери са си спечелили славата на „хормони на щастието“.

 

Чай от ашваганда

Ашваганда е древна лечебна билка. Тя е класифицирана като адаптоген, което означава, че може да помогне на тялото ви да се справи със стреса.

Тази традиционна аюрведична билка е известна с лечебните си свойства и се използва от векове.

Ползите от нея включват:

  • Засилване на мозъчната функция
  • Понижаване на нивата на кръвната захар и кортизола („хормона на стреса“)
  • Смекчаване симптомите на тревожност и депресия [6]

Освен това ашвагандата се използва за борба със стареенето, укрепване и изграждане на мускулите, облекчаване на ревматоиден артрит. Последните изследвания показват обещаващи резултати по отношение приема на ашваганда при хипотиреоидизъм (нарушение на щитовидната жлеза).

 

Чай от пасифлора

В природата са известни около 500 различни видa пасифлора. Един от най-често използваните е Passiflora incarnata.

Проучванията показват, че този вид пасифлора може да помогне за облекчаване на безсънието и тревожността. Това се случва, тъй като се повишава нивото на гама-аминомаслената киселина (GABA) в мозъка. Въпросното съединение понижава мозъчната активност, което може да помогне за освобождаване от стреса и по-бързо заспиване.

В едно изследване участниците пият чай от лилава пасифлора (Passiflora incarnata). След седем дни те съобщават за подобрения в качеството на съня си. Изследователите предполагат, че растението може да помогне на хора, които имат леки нарушения на съня [7].

Освен това експертите са на мнение, че този вид пасифлора може да се справи с тревожността. Проучване, отразено в списание Anesthesia and Analgesia, изследва ефекта ѝ върху пациенти, на които предстои операция. Хората, които са я консумирали, съобщават за по-лека тревожност в сравнение с тези, които са получавали плацебо препарат [8].

Автор: Марина Костова

 —————————————————————————————————————————————-

Здравословният начин на живот е лесна задача, ако се доверим на природата. Сега можете да закупите продуктите на Cvetita Herbal с допълнителна отстъпка. Използвайте промо код BLOG10 при завършване на поръчката.


Използвани източници:

[1] Dong X, Yang C, Cao S, Gan Y, Sun H, Gong Y, Yang H, Yin X, Lu Z. Tea consumption and the risk of depression: a meta-analysis of observational studies. Aust N Z J Psychiatry. 2015 Apr;49(4):334-45. doi: 10.1177/0004867414567759. Epub 2015 Feb 5. PMID: 25657295.

[2] Mao JJ, Xie SX, Keefe JR, Soeller I, Li QS, Amsterdam JD. Long-term chamomile (Matricaria chamomilla L.) treatment for generalized anxiety disorder: A randomized clinical trial. Phytomedicine. 2016 Dec 15;23(14):1735-1742. doi: 10.1016/j.phymed.2016.10.012. Epub 2016 Oct 24. PMID: 27912875; PMCID: PMC5646235.

[3] Scholey, A.; Gibbs, A.; Neale, C.; Perry, N.; Ossoukhova, A.; Bilog, V.; Kras, M.; Scholz, C.; Sass, M.; Buchwald-Werner, S. Anti-Stress Effects of Lemon Balm-Containing Foods. Nutrients 2014, 6, 4805-4821. https://doi.org/10.3390/nu6114805

[4] Niu K, Hozawa A, Kuriyama S, Ebihara S, Guo H, Nakaya N, Ohmori-Matsuda K, Takahashi H, Masamune Y, Asada M, Sasaki S, Arai H, Awata S, Nagatomi R, Tsuji I. Green tea consumption is associated with depressive symptoms in the elderly. Am J Clin Nutr. 2009 Dec;90(6):1615-22. doi: 10.3945/ajcn.2009.28216. Epub 2009 Oct 14. PMID: 19828710.

[5] Mirza B, Ikram H, Bilgrami S, Haleem DJ, Haleem MA. Neurochemical and behavioral effects of green tea (Camellia sinensis): a model study. Pak J Pharm Sci. 2013 May;26(3):511-6. PMID: 23625424.

[6] Lopresti AL, Smith SJ, Malvi H, Kodgule R. An investigation into the stress-relieving and pharmacological actions of an ashwagandha (Withania somnifera) extract: A randomized, double-blind, placebo-controlled study. Medicine (Baltimore). 2019;98(37):e17186. doi:10.1097/MD.0000000000017186

[7] Ngan A, Conduit R. Двойно-сляпо, плацебо-контролирано изследване на ефектите на билковия чай Passiflora incarnata (пасифлора) върху субективното качество на съня. Phytother Res. 2011 август;25(8):1153-9. doi: 10.1002/ptr.3400. Epub 2011, 3 февруари. PMID: 21294203.

[8] Movafegh A, Alizadeh R, Hajimohamadi F, Esfehani F, Nejatfar M. Предоперативната орална Passiflora incarnata намалява тревожността при пациенти с амбулаторна хирургия: двойно-сляпо, плацебо-контролирано проучване. Анестет Аналг. 2008 юни;106(6):1728-32. doi: 10.1213/ane.0b013e318172c3f9. PMID: 18499602.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *