Валериана – „природният валиум“

Билки Здравословни рецепти Здравословни Съвети

Статистиката показва, че все повече хора в света страдат от разстройство на съня или от хронично безсъние.

Ако и вие имате подобен проблем, навярно сте изпробвали естествени средства за сън, включително билки и подправки.

Валерианата е билка, която често се използва като съставка в добавките за подпомагане на съня. Доказано е, че тя има успокояващи свойства.

Неслучайно е наричана „природен валиум“ и първите сведения за употребата ѝ като средство за подобряване на съня датират още от Древността [1].

Нещо повече, тя може да помогне не само за подобряване на съня, но и за преодоляване на нервно напрежение и тревожност.

В тази статия ще разгледаме някои от ползите на валерианата върху физическото и психическото здраве.

 

Какво представлява коренът от валериана?

Латинското наименование на билката е Valeriana officinalis. Тя произхожда от Азия и Европа, но днес се среща почти по цял свят.

Хората са използвали това растение като природно лекарство още по времето на Древна Гърция и Рим.

За разлика от деликатно ухаещите цветове, корените на валерианата имат силна миризма, която много хора намират за неприятна.

Корените, коренищата (подземните стъбла) и столоните (хоризонталните стъбла) на валерианата се използват за приготвяне на хранителни добавки под формата на капсули и таблетки, както и на чайове и тинктури.

 

Как валерианата влияе на организма?

Различни изследвания показват, че активността на валерианата е свързана с независимото и синергичното действие на съединенията, открити в нея:

  • валепотриати
  • монотерпени, сескитерпени и карбоксилни съединения
  • лигнани
  • флавоноиди
  • ниски нива на гама-аминомаслена киселина (GABA)

Някои съединения във валерианата, наречени валерианова киселина и валеренол, могат да действат върху GABA рецепторите в организма.

GABA е химически пратеник, който помага за регулирането на импулсите в нервната система. Той е един от основните невротрансмитери, отговорни за регулирането на съня. А увеличаването на количеството GABA в организма има седативен (успокояващ) ефект [2].

Валериaновата киселина и валеренолът могат да модулират GABA рецепторите и да увеличат количеството на наличната GABA в централната нервна система. Нещо повече, изследванията показват, че валериaновата киселина инхибира (потиска) ензим, който разрушава GABA.

Съединенията във валерианата могат също така да взаимодействат с рецепторите за серотонин и аденозин – химикали, които играят важна роля в регулирането на съня и настроението.

Освен това предварителни изследвания показват, че валепотриатите – съединенията, които придават характерната остра миризма на валерианата, могат да имат противотревожно и антидепресивно действие в организма.

 

Облекчава симптомите на тревожност и стрес

Изследванията показват, че коренът от валериана може да помогне за облекчаване на тревожността, която се появява при стресови ситуации.

Едномесечно проучване, проведено сред 39 души, подложени на хемодиализа, установява, че симптомите на тревожност значително намаляват след прием на 530 mg корен от валериана 1 час преди лягане в сравнение с плацебо препарат [3].

Освен това приемът на билката е довело до значително подобрение на качеството на съня, а също така е отчетено облекчаване симптомите на депресията.

Друго сериозно проучване разглежда ефекта на валерианата върху поведението на 31 човека с обсесивно-компулсивно разстройство (ОКР). При тези, които са приемали 765 mg екстракт от валериана дневно в продължение на 8 седмици, се наблюдава намаляване на обсесивното и компулсивното поведение в сравнение с тези, които са приемали плацебо [4].

Проучване, проведено сред 169 деца в началното училище с хиперактивност и трудности в концентрацията разглежда ефекта от ежедневния прием на комбинация от 640 mg екстракт от валериана и 320 mg екстракт от маточина.

След 7 седмици децата, които са приемали комбинацията от билки, са показали над 50% подобрение в показателите за концентрация, хиперактивност и импулсивност [5].

Подобрява съня

Има редица доказателства, че валерианата може да подобри качеството на съня.

Изследванията показват, че приемът на корен от валериана може да намали времето, необходимо за заспиване, както и да подобри качеството и количеството на съня.

Обобщен преглед, включващ 60 проучвания, показва, че валерианата може да бъде безопасно и ефективно средство за насърчаване на съня и преодоляването на безсънието.

В едно проучване 120 души с нарушения на съня са били разделени на две групи. Едната е приемала 2 таблетки от билкова добавка с валериана 30 минути преди планираното време за лягане в продължение на 20 дни. Другата група е спазвала същия график, но е приемала плацебо препарат.

Резултатите сочат, че хората от първата група са заспивали по-бързо, спели по-дълго и имали по-малко нощни събуждания в сравнение с участниците, приемали плацебо.

Друго научно проучване разглежда ефекта на екстракта от валериана при 100 жени в постменопауза, които страдат от безсъние.

Тези, които са получавали 530 mg екстракт от валериана два пъти дневно в продължение на 4 седмици, са имали значително подобрено качество на съня в сравнение с тези, които са приемали плацебо.

Нещо повече, 30% от жените в групата с валериана са изпитали подобрение на съня, в сравнение със само 4% в групата с плацебо [6].

 

Други потенциални ползи от валерианата

Някои проучвания показват, че коренът от валериана може да има ползи за:

  • Симптоми на менопауза

Валерианата може да помогне за намаляване на горещите вълни при жени в менопауза и след менопауза.

В едно проучване приемът на 1060 mg валериана дневно в продължение на 2 месеца намалява горещите вълни при жени в постменопауза [7].

  • Менструални проблеми

Жените, които изпитват предменструален синдром (ПМС) или болезнена менструация, могат да се възползват от валериана.

Научно изследване установява, че коренът от валериана подобрява физическите, емоционалните и поведенческите симптоми на жени с ПМС [8].

  • Синдром на неспокойните крака

8-седмично проучване при хора със синдром на неспокойните крака установява, че приемът на 800 mg валериана на ден подобрява симптомите и намалява сънливостта през деня [9].

Проучванията на потенциалните ползи за здравето от корена на валериана продължават и учените все още иззледват начините, по които валерианата влияе върху човешкото здраве.

 

Странични ефекти от корена на валериана

Валерианата се счита за безопасна за повечето хора, когато се използва в препоръчаните дози.

Обобщен преглед, включващ 60 независими проучвания, показва, че в нито един от случаите не са регистрирани сериозни странични ефекти след приема на валериана.

Въпреки че страничните ефекти от приема на валериана са редки, при някои хора може да се появят за кратко време:

  • главоболие
  • слабост
  • замайване
  • стомашни проблеми

Експертите съветват бременните и кърмещите жени да не прекаляват с приема на валерина. Билката не е препоръчителна и за деца или тийнейджъри, освен ако не е предписана от наблюдаващия лекар.

Автор: Марина Костова


Използвани източници:

[1] Shinjyo N, Waddell G, Green J. Valerian Root in Treating Sleep Problems and Associated Disorders-A Systematic Review and Meta-Analysis. J Evid Based Integr Med. 2020;25:2515690X20967323. doi:10.1177/2515690X20967323

[2] Bruni O, Ferini-Strambi L, Giacomoni E, Pellegrino P. Herbal Remedies and Their Possible Effect on the GABAergic System and Sleep. Nutrients. 2021;13(2):530. Published 2021 Feb 6. doi:10.3390/nu13020530

[3] Tammadon MR, Nobahar M, Hydarinia-Naieni Z, Ebrahimian A, Ghorbani R, Vafaei AA. The Effects of Valerian on Sleep Quality, Depression, and State Anxiety in Hemodialysis Patients: A Randomized, Double-blind, Crossover Clinical Trial. Oman Med J. 2021;36(2):e255. Published 2021 Mar 31. doi:10.5001/omj.2021.56

[4] Pakseresht S, Boostani H, Sayyah M. Extract of valerian root (Valeriana officinalis L.) vs. placebo in treatment of obsessive-compulsive disorder: a randomized double-blind study. J Complement Integr Med. 2011 Oct 11;8:/j/jcim.2011.8.issue-1/1553-3840.1465/1553-3840.1465.xml. doi: 10.2202/1553-3840.1465. PMID: 22718671.

[5] Gromball J, Beschorner F, Wantzen C, Paulsen U, Burkart M. Hyperactivity, concentration difficulties and impulsiveness improve during seven weeks’ treatment with valerian root and lemon balm extracts in primary school children. Phytomedicine. 2014 Jul-Aug;21(8-9):1098-103. doi: 10.1016/j.phymed.2014.04.004. Epub 2014 May 15. PMID: 24837472.

[6] Taavoni S, Ekbatani N, Kashaniyan M, Haghani H. Effect of valerian on sleep quality in postmenopausal women: a randomized placebo-controlled clinical trial. Menopause. 2011 Sep;18(9):951-5. doi: 10.1097/gme.0b013e31820e9acf. PMID: 21775910.

[7] Mirabi P, Mojab F. The effects of valerian root on hot flashes in menopausal women. Iran J Pharm Res. 2013 Winter;12(1):217-22. PMID: 24250592; PMCID: PMC3813196.

[8] Behboodi Moghadam Z, Rezaei E, Shirood Gholami R, Kheirkhah M, Haghani H. The effect of Valerian root extract on the severity of pre menstrual syndrome symptoms. J Tradit Complement Med. 2016 Jan 19;6(3):309-15. doi: 10.1016/j.jtcme.2015.09.001. PMID: 27419099; PMCID: PMC4936757.

[9] Cuellar NG, Ratcliffe SJ. Does valerian improve sleepiness and symptom severity in people with restless legs syndrome? Altern Ther Health Med. 2009 Mar-Apr;15(2):22-8. PMID: 19284179.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *